Trafik Ibland funderar jag på om jag befinner mig i en uttagning/inspelning av Sveriges värsta bilförare när jag kör i Oxelösund.
Högerregeln, huvudled, blinkers och backspegel verkar vara svåra saker. Sitter det inte en liten gul skylt på vägen du kommer, då är det högerregeln som gäller. Många kan inte hantera blinkers, kanske inte vet förrän i korsningen vart denne ska, eller tror att föraren bakom är synsk. Det skulle underlätta planering för alla om man i god tid använde blinkers.
Backspegel är kanske ett felaktigt namn, vi kan döpa om den till "bak"spegel. Det är tillåtet att titta i den även om man inte backar.
Företags och kommunbilar som bryter mot trafikregler. Om de inte följer trafikregler, vilka regler följer de då om du anlitar dem?
Att Cruise med bilen i Oxelösund är att köra tre, fyra varv på lilla parkeringen för att jaga en parkering, i stället för att ställa sig på den stora, det är bara 300–400 meter till ICA därifrån.
De flesta skulle dessutom må bra av det.
Om jag generaliserar så är det de sämsta bilförarna som ställer sig på lilla parkeringen.
Det finns många bilförare som inte har ute på vägarna att göra, hänger inte med i tempot, läser inte skyltar, stannar inte vid övergångsställ. Det vore bra om de insåg det själva, vilket de tyvärr inte gör. Då får man hoppas att en läkare säger att de inte ska köra i trafiken eller att polisen stoppar dem innan en olycka händer.
I torsdags var jag nära att bli påkörd av en vit långtradare med släp när jag kört upp på bron in mot staden vid 13.10.
Långtradaren kommer för fort från Nyköping i vänsterfilen. Där det är halvdraget efter korsningen går han snävt in framför mig utan blinkers i högerfilen. Nära att krossas av hans släp som närmade sig från sidan. Körde upp med högerdäcken på trottoaren för att undvika en kollision. Signalhornet fungerade inte. Som tur var, fanns det ingen på trottoaren. Tur att min reaktion fungerade. Slog i armen i revbenen när jag tvärnitade.
Lasse Karlsson