Vad händer med Kråmö Skärgårdsby?

När förre arrendatorn (hyresgästen) sa upp sitt åtagande av Kråmö ville inte Trosa kommun köpa några inventarier från Kråmös alla stugor. Skriver Håkan Jäderberg.

När förre arrendatorn (hyresgästen) sa upp sitt åtagande av Kråmö ville inte Trosa kommun köpa några inventarier från Kråmös alla stugor. Skriver Håkan Jäderberg.

Foto: Privat

Insändare2020-04-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag vill först hälsa nya hyresgästen välkommen att ta hand om vårt fina Kråmö under tre år, och önskar fortsättningsvis ha råd att hyra stugor på Kråmö som kommuninnevånare.
När förre arrendatorn (hyresgästen) sa upp sitt åtagande av Kråmö ville inte Trosa kommun köpa några inventarier från Kråmös alla stugor. Detta resulterade att allt togs bort. Jag skrev till kommunen om att förhandla med förre arrendatorn, men kommunen ville inte köpa några inventarier. Jag hjälpte till i två dagar (det tog 6 dagar) att tömma stugorna på alla dess inventarier. Det gjorde ont i själ och hjärta att köra bort allt. Bröderna Asplund, mejeridirektören och STF:s Husgeråd och möbler som har varit en del av Kråmös historia (Kråmös historia finns att läsa i Håkan Norens bok "Strandhugg vid Sörmlandskusten").
Jag deltog som åhörare på Kultur och fritidsnämndens möte i mars där man sa att under tre år skall ny hyresgäst driva verksamhet på Kråmö och efter tre år skall kommunstyrelsen utreda vad kommunen skall göra med Kråmö. Alla deltagare på mötet har nog inte förstått att husens inventarier är borta och att nytt måste införskaffas för att driva verksamhet på Kråmö.
För att driva verksamhet behövs: Spisar, kylskåp, all husgeråd, sängar, täcken, kuddar, stolar, bord, byråer, lampor, dragkärror mm. Samt all utrustning för att driva kylskåp, spisar och lampor.
Frågorna är många, Vem skall betala? Nytt "Sandhamn"