Vi delar bilden – entreprenörskap behövs i skolan

"Vi ser ett stort värde i att integrera entreprenöriellt lärande i yrkesutbildningar", skriver Andreas Fager och Pia Alm Böö.

"Vi ser ett stort värde i att integrera entreprenöriellt lärande i yrkesutbildningar", skriver Andreas Fager och Pia Alm Böö.

Foto: Björn Gustavsson

Insändare2025-05-16 01:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på debattinlägget från 30/4 med rubriken "Ung Företagsamhet behövs i vård och pedagogik"

Vi delar skribenternas uppfattning om vikten av ett entreprenöriellt förhållningssätt inom vård och pedagogik. I en tid där samhället förändras snabbt och behoven inom välfärden ökar, är kreativitet, initiativförmåga och problemlösning avgörande kompetenser – både för individen och för verksamheterna de verkar i.

Som skola uppmuntrar vi elever att tänka nytt, ta ansvar och bidra till utveckling – egenskaper som ligger helt i linje med entreprenörskapets kärna. Vi på Nyköpings gymnasium samarbetar sedan flera år tillbaka med Ung Företagsamhet, UF, som är en ideell organisation som arbetar för att få unga människor att bli mer företagsamma. Många elever på Nyköpings gymnasium har genom UF utvecklat sin kreativitet och sitt entreprenörskap.

Entreprenörskap i skolan handlar både om pedagogiken i klassrummet och om konkret kunskap om eget företagande. Elevers nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende får utvecklas.

På både vård- och omsorgsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet har elever möjlighet att arbeta med Ung Företagsamhet genom att välja kursen Entreprenörskap inom det individuella valet. Det är ett uppskattat inslag som ger eleverna nya perspektiv på sitt framtida yrkesliv och en chans att utveckla lösningar på verkliga utmaningar.

Vi ser ett stort värde i att integrera entreprenöriellt lärande i yrkesutbildningar, och vi gläds åt att fler lyfter frågan.