Läs på, skolpolitiker!

Jag undrar vad ni vet om barn med särskilda behov. Vet ni hur en icke fungerande miljö påverkar ett barn med en funktionsnedsättning?

Skola

Skola

Foto:

Insänadare2016-03-21 11:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag undrar vad ni egentligen vet om skollagen, och jag undrar om ni vet att ni är personligen ansvariga för alla beslut som tas i er nämnd oavsett om ni tillhör majoritet eller opposition. Ni är ansvariga om ni inte vid varje tokigt beslut opponerar er och lägger fram ett alternativ.

Skollagen är tydlig. Huvudmannens, ni skolpolitikers, uppgift är att se till så att
skolan fungerar för alla elever.
Trots att forskningen har gått framåt inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) så vet man
förvånansvärt lite i skolorna om elever med npf, vilket drabbar många av dessa elever och deras familjer på ett helt
oacceptabelt sätt.

KI slog nyligen larm om att så många som 95 procent av lärarna själva anser att de har för lite kunskaper om npf. Tyvärr är det inte bättre uppåt i hierarkin i Nyköping, där det verkar råda en kunskapsbefriad konsensus om att barn med funktionsnedsättning och dennes familj ska straffas när skolan inte fungerar. Det finns flera rapporter skrivna om barn som inte längre klarar att gå till skolan, det finns föreläsningar både live och på nätet, det finns mycket information se till exempel
www.barnibehov.se.
Regeringen har tillsatt en utredning om de barn som kallas hemmasittare, och
Skolinspektionen skärper tonen mot skolor som inte
följer skollagen.
Vi föräldrar till barn med npf och barnen själva vill inget hellre än att de ska kunna gå
i skolan. Vi vill att de ska må bra och ha chans att utvecklas i en likvärdig skola. Men det kräver att ni skolpolitiker tar ert ansvar, slutar skuldbelägga barn och föräldrar och formar en skola som på riktigt fungerar för alla!

Birgitta Elvingson
Mamma till en dotter med Aspergers syndrom, utbränd under första terminen i årskurs nio.

Läs mer om