Nyköpingsmodellen – ett ledningsproblem

Några sanningens ord måste sägas från oss som har barn på Nyköpings högstadium. Svaret man får när något inte fungerar i skolan är "Nyköpingsmodellen".

Nyköping2016-09-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

(Kommentar till reporter Peter Alexis artikelserie om Nyköpings högstadium). 

Problemen man har är inte ett integrationsproblem utan ett ledningsproblem. Det är inte så att blanda olika sociala bakgrunder och nationaliteter ger alla dessa problem, vilket skolledningen verkar hävda.

Skolan behöver en bättre pedagogisk styrning och jag ifrågasätter kommunens val av högsta skolledning för en stor nystartad arbetsplats och skola. Att de enklaste rutinerna för en skola inte fungerat sedan start visar den digra rapport som skolinspektionen skickade till kommunen i december – tretton sidor med brister, enkla ting som bara ska fungera.

Miljoninvesteringen i skolsystemet Edwise ska inte användas av lärarna enligt ledningen annat än för frånvaro. Andra skolor använder systemet för löpande information om studierna, till exempel provresultat, vilket betyg ett prov gett och så vidare. Just löpande info är framgångsfaktorn har det visat sig. Surt.

Vanlig förälder

Läs mer om