Å-stråket, en stor tillgång som behöver mer uppbackning

Å-stråket, en stark tillgång för Nyköping, skriver insändarskribenten.

Å-stråket, en stark tillgång för Nyköping, skriver insändarskribenten.

Foto: TORBJÖRN ANDERSSON

Övrigt2017-11-23 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under ett par år har jag bedrivit research för min fotoutställning ”168 glimtar från Å-stråket i Nyköping, från Hamnen till Släbro”, som visas i NK-villan i april-2018.

Den enastående 7,5km långa sträckan från Hamnen till Släbro bjuder på så mycket ­intressant i olika aspekter. Från ­marin miljö, till historiska platser, kulturhistoria, byggnader, broar, Nyköpingsån i sig med allt det innebär, olika natur­biotoper och mycket mer.

Genom att gå eller cykla den här sträckan så inser man att det här är en tillgång som många andra städer/kommuner bara kunde drömma om.

Har Nyköpings kommun förstått vikten av sträckan? Vad den betyder för innevånare och besöksnäring.

Nej, inte som det borde vara.

Det finns uppenbara brister som borde åtgärdas.

Under 2013 fick samhällsbyggnad i uppdrag av kommun­styrelsen att i samverkan med tekniska divisionen ta fram ett utvecklingsprogram för Nyköpings Å-rum. I oktober 2014 kom detta program. Och i detta kan man läsa att det ska vara ett sammanhängande stråk från Hamnen till Oppeby/Harg.

Att det ska vara tydlig skyltning och minst tre tydliga entréer till Å-stråket och att övrig skyltning ska vara tydlig. Att sträckan har höga kvaliteter som bör utvecklas så att Å-stråket blir en mycket attraktiv plats att vistas i. I rapporten står också att det är sträckans omväxlande karaktär som ger en kick att gå här.

Vad har då hänt sedan 2014? En del, men mycket av ambitionerna väntar vi fortfarande­ på. Tydliga entréer saknas, vägunderhållet av vissa sträckor är anmärkningsvärt att det inte åtgärdas snabbare, faktaskyltarna som Sörmlands museum utplacerat kunde gjorts ­betydligt bättre, de sitter också på fel platser bitvis, och sedan har faktaskyltar tagits bort, till exempel vid Fors och Perioden, vilket är beklagligt. Besöks­näringen kunde också marknadsföra sträckan betydligt starkare. Då hela sträckan, ­Släbromiljön är av riksintresse till exempel. Primärt är att sträckan får ett helhetsgrepp med mera resurser olika former. Det är dags för ett nytt kommunstyrelsebeslut.

Torbjörn Andersson