Replik Realisten skriver i (SN 181221) ett svar till mitt inlägg (SN, 181214). Själva rubriken om hur universitets forskningsrapporter granskas noga skulle ha kompletterats med en fotnot - Karolinska institutet missade bluffen Paolo Macchiarinis forskning. Apropå den vetenskapliga metoden, man ser vad man vill se! Går man in i en skog med bara intresset för kantareller upptäcker man inget annat än just kantareller. Den vetenskapliga metoden varnar oss just för detta. Det avgörande beslutet fattas av det undermedvetna även vid val av forskningsämnet samt vad man vill åstadkomma. Sett utifrån den vinkeln är det inte förvånande att Realisten, när hon skriver med sitt riktiga namn och då med partibeteckningen, är mot alternativa lösningar för skolproblematiken. Tillbaks till forskningsrapporter, den senaste som går under rubriken - Ett söndrat land, skolval och segregation i Sverige kallar man Nyköpingsmodellen för ett experiment som lett till just segregation. D v s modellen inte gett det resultat man ville utan kulminerat i mera segregation. När Sveriges kommuner och Landsting (SKL) sammanställt elevernas resultat i rapporten ”Öppna jämförelser - grundskola, rankas Nyköping på 233. Att slå samman skolorna till en med fina lokaler har varken bättrat elevernas resultat hittills och stökigt är det också vilket föräldrarna gärna undviker genom att söka sig till privata aktörer. PISA rapporten ger en fingervisning om var skon klämmer vilket jag skrivit om (SN, 181205). Föräldrarna söker sig till lugnare miljöer där barnen kan inhämta kunskap. En del behöriga lärare lämnar också den kommunala skolan på grund av en otydlig styrning och lägg där till den dåliga arbetssituationen. Den automatiska sorteringen där de engagerade föräldrarna väljer bort kommunalt stoppas inte genom tvång. Bättre att se till att lärarna ges möjlighet att vara lärare, ser till att de utvecklar sin kompetens och arbetar i ändamålsenliga lokaler. Det är viktigt med bra ledning – huvudmannens uppgift.
Edward Sevume