Trafik Så var det dags igen. Det eviga tjatet om cyklister som trafikproblem. Nu är det trafikexperten Ruben Börjesson som klargör, att det enda cyklister behöver veta, är att de alltid skall väja för bilister när de korsar en gata. Och tyvärr har han rätt, sådana är reglerna.
Men jag sticker ut hakan, och till förtret för många stressade bilister, menar jag att det är dags för Transportstyrelsen att göra helt om. Regeln bör ändras så att bilister alltid ska väja för cyklister, när dessa skall korsa en gata.
Varför då? Massor av skäl talar, enligt min mening, för en sådan ändring:
Cyklister saknar formell utbildning. Det ända krav som ställts är att kunna hålla balansen från dagen då pappa/mamma släppte pakethållaren. Och att titta åt vänster och höger innan man korsar gatan. Bilisten däremot har avlagt examen i trafikkunskap och fått sitt körkort. Men de svårtolkade trafikreglerna gör att varken cyklisten eller bilisten, oavsett utbildning, vet vad som gäller.
Cyklisten är oskyddad, så när som på i bästa fall en hjälm, medan bilisten sitter väl skyddad för en kollision med cykel. Vem av dessa båda som behöver ambulans vid en kollision råder väl ingen tvekan om.
Cyklister är människor i alla åldrar med varierande förmåga att stiga av och på cykeln och lika varierande grad av våghalsighet eller försiktighet. Det är inte lika lätt att hoppa av och på cykeln som för bilisten att trampa på bromsen. Och kan bilen stanna för gångtrafikanter så kan den väl göra det för cyklister också.
Tendenserna i stadstrafiken är att cyklisten tror och hoppas att bilisten skall bromsa och lämna företräde. Många bilister gör också det – men långt ifrån alla.
Detta beteende hos cyklisten - mot gällande regler - och bristen på hänsyn hos vissa bilister gör att olycksrisken blir stor.
I kommunen vill man minska biltrafiken och öka antalet cyklister. Om så skall ske är det dags att utse cyklisten till nummer ett i trafiken. Och ålägga bilisterna att trampa på bromsen för att släppa fram cyklarna.
Lennart Dahl, cyklist och bilist