Cykelboom efter regeringens gröna satsning

Tio sålda elcyklar på en och en halv dag. Det är facit efter en rekordstart för cykelhandlaren Jimmy Bjöörn i de nya lokalerna på Gumsbacken.

Elcykeln trendar. 2017 blev den årets julklapp och efter regeringens elcykelpremie har antalet sålda elcyklar skjutit i höjden. För cykelhandlaren Jimmy Bjöörn har januari redan bjudit på en rekordstart.

Elcykeln trendar. 2017 blev den årets julklapp och efter regeringens elcykelpremie har antalet sålda elcyklar skjutit i höjden. För cykelhandlaren Jimmy Bjöörn har januari redan bjudit på en rekordstart.

Foto:

Övrigt2018-01-18 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

‒Det jag sålde första veckan brukar jag i normala fall sälja under en månad, säger Jimmy Bjöörn på Bjöörns cykel.

Efter 30 år i industriområdet Nöthagen flyttade Bjöörns cykel in i nya lokaler vid Gumsbacken den 8 januari. Veckan innan sjösattes regeringens elcykelsatsning som innebär att den som köper en elcykel får 25 procent av priset tillbaka i en så kallad elfordonspremie. Flytten och den nya premien blev en sällsamt lyckad kombination för Jimmy Bjöörn som nästan tömde lagret av elcyklar på två dagar. Lagom till det senaste snöfallet är elcykelförrådet nu påfyllt och i affären står elcyklar i en rad olika modeller och prisklasser.

För att en cykel ska godkännas som elcykel krävs att cyklisten trampar så att cykeln drivs. Man måste alltså trampa för att den batteridrivna elmotorn ska funka, annars klassas den som moped. Elcykeln har en hastighetsbegränsning på 25 kilometer i timmen, överskrids den farten slår elmotorn av.

Jimmy Bjöörn som själv är aktiv landsvägscyklist tycker att elcykeln är optimal, både som motionsredskap och som transportmedel.

‒Det är ett bekvämt sätt att komma i gång för folk som kanske inte cyklar så mycket, eller som kanske har skador av olika slag. Samtidigt är min bedömning att 95 procent av de som köpt elcyklar ska ha dem för pendling och transport. Eftersom att elcykeln har olika lägen kan man cykla på rätt långt utan att bli svettig, säger Jimmy.

Regeringens elfordonspremie är en ren klimatåtgärd och regeringen räknar med att den nya elcykelpremien ska ge en överflyttning av transporter från bil till elcykel.

– Forskningen visar att elcyklar är ett substitut för bilar. Alla måste inte längre ha ett ton stål hemma på uppfarten för att kunna ta sig runt, säger miljöminister Karolina Skog i ett pressmeddelande.

Från början var det tänkt att premien skulle träda i kraft den 1 januari 2018 men när regeringens budget presenterades framkom att alla som köpt en elcykel från och med den 20 september 2017 kan ansöka om premien. Regeringen har avsatt 350 miljoner kronor per år under perioden 2018–2020 för premien.

Några av Jimmy Bjöörns kunder har ifrågasatt varför premien inte gäller alla cyklar, men på den frågan hänvisar Jimmy till beslutsfattarna.

‒Fördelen med elcykeln är att man kan transportera sig länge sträckor utan att bli helt slut. För vissa familjer kan kanske därför en elcykel vara ett alternativ till två bilar och det är väl positivt, säger han.

Finns det inga faror med elcykeln då?

‒Är man van att cykla i 10 till 12 kilometer i timmen och plötsligt kommer upp i 25 km/h så är det klart att risken för olyckor ökar. Men det är såklart en vanesak.

Så mycket pengar får du tillbaka

Regeringens elfordonspremie motsvarar 25 procent av priset eller maximalt 10 000 kronor

Till exempel: Om fordonet kostar 20 000 kr får du 5 000 kronor (25 procent) i bidrag

Om fordonet kostar 50 000 kr får du 10 000 kr (max-summan) i bidrag

Premien gäller vid köp av elcykel, elmoped och elmotorcykel

Spara kvittot, annars går det inte att ansöka om premien

På kvittot ska det finnas ett unikt ramnummer som behövs för att koppla cykeln till köparen

På Naturvårdsverkets hemsida finns en länk till ansökningsportalen som efter tekniska förseningar öppnar den 1 februari

Elfordonspremien gäller retroaktivt från och med den 20 september 2017

Läs mer om