Trafik Nuläget är bra sammanfattat av Ruben Börjesson. Men varför det blivit så när regeringen menat att underlätta för cyklister är en obesvarad fråga:
Svaret visar sig vara att regeringen snålat!! Den beslöt nämligen år 2016 att av KOSTNADSSKÄL bibehålla den gamla regeln om cyklisters väjningsplikt. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) som själva förordade en ändring, hade nämligen uppskattat kostnaden för väganpassning etc. till 30 milj. kr.
Men en lagändring hade då också förordats av Transportstyrelsen år 2009 och av ” Cykelutredningen ” år 2012 (SOU nr 70)Med tanke på de biljoner kr. som kostats på bilvägar framstår beloppet rimligt för att ge cyklister samma skydd som gångtrafikkanter vid vägpassage.
De läsare som håller med om det kan enligt yttrandefrihetsregeln själv framröra detta till regeringen. Regeringen har nyligen sänt ut en remiss ”PM Cykelregler” med många kloka förslag om bl.a. cykelöverfarter men ingen ändring om väjningsrätten - remisstiden går ut 31 aug. E-adressen är ”n.registrator@regeringskanlsliet.se” och rubriken ”cykelregler”. Remisstiden går ut 31 aug. Men bäst vore förstås om kommunen tar tillfället i akt att spontant svara som residenstad. Eskilstuna och Strängnäs har fått regeringsremiss!
Slutligen: Bilförarna i Nyköping är gentlekvinnor och dito män, som redan idag ger oss cyklister företräde!
Jan-Eric Nordling