Dålig kundservice hos Sörmlandstrafiken

Blir heligt förbannad på Sörmlandstrafiken.

Insändarskribenten har svårigheter att ladda sitt busskort och har surnat till rejält.

Insändarskribenten har svårigheter att ladda sitt busskort och har surnat till rejält.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-12-09 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag försöker få rätsida på om mitt kort blev laddat eller ej ... blir jag bara bortkopplad av otrevliga personer i växeln. Jag har laddat ett registrerat kort och får meddelandet att mina pengar registrerats – i Lettland, Redango AS (som vilket skatteflyktigt land som helst).

Och när jag går in på Mina sidor för att se om mitt kort är påfyllt....SÅ ÄR DET 0 kr på mitt kort...? som gammal pensionär blir man orolig för att busschaffören slänger av mig när jag ska åka och handla.

Men Sörmlandstrafiken väljer att koppla bort kunder som försöker få rätsida på om pengarna hamnat på deras kort ...?

Johnny Roos

Svar direkt

Hej!

Först och främst kan vi bara beklaga om du har blivit dåligt bemött i kontakten med oss. Vårt servicecenter jobbar ständigt med regelbunden individuell coachning av medarbetarna för att hela tiden kunna bemöta resenärerna på bästa tänkbara sätt.

Ridango, som är ett estländskt företag, är visserligen vår tekniska leverantör. Men alla produkter och pengar på korten hanteras från vårt kontor i Eskilstuna. Om det visar noll kronor på saldot, och du inte har rest upp dem, så har pengarna med största sannolikhet aldrig kommit in på kortet. Skulle det mot förmodan ha dragits pengar från ditt bankkonto som inte har kommit in på resekortet ersätter vi dig naturligtvis för detta. I så fall behöver du uppvisa ett kontoutdrag.

Självklart ska vi inte koppla bort någon innan resenären har fått svar på sin fråga. Tvärtom ingår det i ­medarbetarnas utbildning att ta sig tid och verkligen lyssna till varje kund utan att stressa vidare till nästa samtal. I ditt fall har det blivit någon form av missförstånd, vilket som sagt är beklagligt. Tänk också på att det går alldeles utmärkt att ladda på ditt resekort hos något av våra ombud eller ombord på bussen.

Charlotte Nilsson enhetschef, servicecenter, Sörmlandstrafiken

Läs mer om