Replik Svar om demokratisk valfrihet (17/11). Friskolesystemet handlar om företagande och företag handlar om vinst, då blir det väldigt viktigt med marknadsföring av dessa företag. Marknadsföringen är en del av våra skattepengar och man bevakar också det som skrivs och sägs, konstigt vore det om alla dessa pengar inte ger resultat på marknaden.
De kommunala skolorna använder inte våra skattepengar för marknadsföring. Företagen lovar olika saker för att locka elever på en fri marknad där konkurrensen är drivmedlet. Föräldrar som inte är insatta i skolan kan omöjligt hänga med. Företagen använder sig via marknadsföringen av glädjebetyg. Betygsättningen kan inte vara objektiv och skolan urholkas då det gäller kunskapsbildning om denna betygsinflation fortsätter.
Om dessa företag ska kunna etableras fritt så måste insynen skärpas och offentlighetsprincipen beaktas. Kommunikationen måste vara tydlig och alla föräldrar måste få samma information om det erbjuds skolbibliotek, skolsköterskor, studie- och yrkesvägledning, speciallärare, svenska som andraspråksundervisning samt stöd till alla elever som är i behov av detta utifrån skolans styrdokument och lagar. Listan är lång på det som vår profession känner till utifrån vad eleverna behöver för att få en fullgod utbildning.
Pengar till dessa företag behöver redovisas och exakt vad det används till, så att alla förstår och har samma insyn i de val som görs. Eleverna får inte vara kunder på en fri marknad där pengar styr och vissa oseriösa aktörer tjänar pengar på dessa.
Vem styr egentligen och vad är bakgrunden till att fler och fler företag tar över våra barns utbildning? Ett sätt att tjäna enkla pengar eller handlar det verkligen om att göra en samhällsinsats? Så många frågor, rapporter och för mycket otydlighet i detta koncept som pekar åt fel håll för att detta ska handla om valfrihet. Debatten behöver lyftas till en högre nivå med alla korten på bordet, och Ja systemet urholkar likvärdigheten och är på sikt en fara för demokratin.
Annelie Danling Brash