Replik Svar till ”Öppet brev till Migrationsverket (SN 2018-09-12). Ett offentligt biträde ska alltid ta tillvara den asylsökandes juridiska intressen. Det är en viktig del av rättssäkerheten i en asylutredning. Migrationsverket kan dock inte åsiktsregistrera personer som vill förordnas som offentligt biträde, den formen av registrering utgör sedan många år ett grundlagsbrott. Vi kan inte heller ta hänsyn till biträdets politiska sympatier så länge som de inte tar sig uttryck i en brottslig handling.
I det aktuella fallet som insändarskribenten hänvisar till, har biträdet polisanmälts.
Om biträdet skulle fällas för brott kan Migrationsverket ta bort henne från vår biträdeslista och inte förordnas som offentligt biträde. Men i dagsläget har biträdet ifråga inte något öppet förordnande hos Migrationsverket, och har inte heller förordnats i några ärenden sedan 7 mars 2018.
Generellt är det så att Migrationsverket, i varje enskilt ärende, gör en lämplighetsbedömning innan en person förordnas som offentligt biträde åt en asylsökande. Om Migrationsverket får veta att ett offentligt biträde missköter sitt uppdrag har vi möjlighet att entlediga biträdet.
Om Migrationsverket skulle få reda på att en sökande lidit rättsförlust på grund av att ett offentligt biträde gett bristfälligt rättsligt stöd så är det naturligtvis någonting som vi följer upp. Migrationsverket har också möjligheten att ompröva beslut som ännu inte har fått laga kraft om det framkommer att beslutet är oriktigt. I Sverige är också rättssystemet sådant att alla har rätt att överklaga och få sin sak prövad av Migrationsdomstolarna som gör självständiga bedömningar.
Per Ek Migrationsverkets presschef