Skola Vad var först? Ägget eller hönan? Problem med skolan som funnits sedan decentraliseringen av skolan har kulminerat i de bekymren som Sverige brottas med i dag. Segregationen i skolan är ett resultat av de försämrade villkoren för eleverna och lärarna i klassrummet. Vi ska inte klandra en förälder som väljer bort den kommunala skolan om avsikten är att se till sitt barns bästa. De privata aktörerna på området gör stora insatser för att avhjälpa problemet. Dock är det viktigt med kontroll av att de är seriösa.
Den kommunala skolan precis som de privata har problem. De går att åtgärda.
En av de lösningarna på lärarbristen i kommunen kan vara att erbjuda högre löner och en bra arbetsmiljö. Den fackliga organisationen har skrivit om detta. Dock återstår det att se hur man organiserar det med tanke på den dåliga erfarenheten tidigare, där vissa lärare fått löneförhöjningar och andra lämnats utanför.
Lärarnas arbetsmiljö behöver förbättras. Kommunen måste årligen göra stickprovsundersökningar för att slippa hamna i krisläge där lokaler upptäcks inte hålla måttet.
Telefonanvändning måste regleras i klassituationer så det inte avleder uppmärksamheten samt stör läraren under lektionen, en lag är på väg.
Betygsättning ska kunna anonymiseras och rättas centralt för att undvika betygsdeflationen och inflationen.
Flera vuxna i skolan – i stället för att satsa på tingeltangel, borde kommunen satsa på workshops där man utbildar föräldrar kring engagemang och samarbete. Utlys en skoldag i kommunen!
I och med det politiska samarbetet i Nyköping, är det värt att inte vela fram och tillbaka om skolans storlek. Storlek på skolan påverkar på många olika sätt. Det kan vara bra med en storskalig skola sett utifrån effektivitet men är det alltid önskvärt? Anonymisering blir större med storskaligheten vilket leder till stök ibland. Småskalighet kan ha sina bekymmer men har fördelen av en levande landsbygd, med barnfamiljer som inte oroas av långa transportsträckor för sina barn. Det går att fixa.
Edward Sevume