Handel Hur ser man på framtiden för Påljungshages köpcentrum? Man spränger och bygger men vandrar man i köpcentrumets korridor gapar butikerna tomma. Man funderar då på hur framtiden ser ut och hur kommunen tänker till detta påkostade koncept.
Inte nog med det. Trots att vissa av butikerna har öppet till klockan 21 på helgerna så slutar den allmänna kollektivtrafiken att trafikera redan vid 17-tiden. Inte bra för den som jobbar sitt kvällspass.
Man har heller inte från Sörmlandstrafikens sida förstått att övriga sörmlänningar vill kunna besöka köpcentrumet utan att behöva åka in till staden och byta buss för att komma dit.
Skulle exempelvis Trosa-, Vagnhärads-, Tystberga- samt Gnestabussen trafikera även Påljungshage skulle kundunderlaget bli större och man skulle inte behöva lägga ner affärsverksamhet.
Inte nog med att varannan buss går till Påljungshage dagtid – vilket i sig är förvirrande för tar du fel hamnar du bara vid Stora Coop. Det verkar som att man tycker att Påljungshage inte är värt att satsa på varpå Nyköpings kommun inte anser sig vilja bekosta en gångbro eller gångtunnel under E4:an för de som inte orkar eller har svårt att gå runt. För äldre och funktionsnedsatta är det en stor utmaning, men visst skulle det vara avhjälpt med fler bussar och sittbänkar så att de som går har möjlighet att vila på vägen.
Men eftersom butiksägare får kämpa med höga lokalhyror kombinerat med lågt kundflöde blir det svårt att vara kvar som hyresgäst. Frågan blir nu: har man verkligen motto att bygga det stora hotell som det även pratas om eller bör man avveckla Påljungshage och behålla det i den skala det är i dag, och i stället satsa på centrala Nyköping som det även skrivs om? Vem vet, kanske detta blir en lokal valfråga. Jag har i alla fall svårt att se någon framtida utveckling för Påljungshage som det ser ut i dagsläget. Tony