Full fart i leran – med kompisgänget

Nyköpingsbon Thomas Mellberg och hans kompisgäng åkte ner till Gotland under helgen. En weekend med lera, storm, regn och brummande motorer. – Det är så jäkla roligt, säger han.

Thomas Mellberg efter att han kört flera timmar i leran. – Man blir lerig på ställen som man inte vill nämna, säger han med ett skratt.

Thomas Mellberg efter att han kört flera timmar i leran. – Man blir lerig på ställen som man inte vill nämna, säger han med ett skratt.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-01-10 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Världen största endurotävlingen Gotland Grand National kördes under helgen. Där var bland annat Thomas Mellberg och hans kompisgäng.

– Vi är ett team som heter Sandbäckens rör/Thunman entreprenad. Vi är tolv stycken och några delar av teamet var där nere och åkte, säger Thomas Mellberg.

Men det handlar inte om att åka lugnt på en fin landsväg. Man åker med full fart genom leriga och gropiga skogsvägar, i timmar.

– Det är både fysiskt och psykiskt påfrestande. Man tappar känseln i händerna en dag efter. Man blir helt mentalt slut, och ändå utsätter man sig för det. Men det är på grund av kompisgänget och att det är så jätteroligt. Det är ett otroligt trevlig sätt att träffa sina vänner.

Thomas har hållit på med enduro i sex år. Han har klarat av en svenskt enduroklassiker (fullföljt minst tre varv i Stångebroslaget, Ränneslättsloppet och Gotland Grand National) två år i rad och nu körde han GGN för tredje året i rad, ett lopp som han är väldigt nöjd med.

– Man har utvecklats enormt mycket. Det var flytet som gjorde att det gick bra i år. I första varvet domnade händerna bort men när det gick över så nötte man bara på. Då kom man in i lunken och allt flöt bara på. Det var ju en extrem väderlek, det är det som gör att det är så roligt att lyckas. Man får en enorm puls och adrenalinkick. Det som inte kändes bra var att jag skulle få fem registrerade varv, men sen visade det sig att det tydligen var fyra.

Thomas åkte fem varv men var en minut för sen för att femte varvet skulle registreras.

– Ja de hade räknat bort ett varv, men jag körde fem varv. Det var riktigt surt, men hur som helst så körde jag fem varv. Körde på tre timmar och 31 minuter, hade jag kört en minut snabbare så hade ett femte varv blivit registrerat.

Trots den där grämande minuten och dåligt väder så är han bara glad över att ha åkt.

– Man måste ha ett jäkla psyke för den här sporten. När det är fyra grader, storm och regn, då blir det påfrestande. Det kan inte bli värre. Man blir ju lerig på ställen som man inte vill nämna, haha. Och ändå tycker man att det är jättekul.

Och efter den leriga resan väntar så klart det roligaste av allt.

– Man får tvätta fyra eller fem maskiner nu, haha.