Tros 1. Ska vi fortsätta utarma lokal handel?
Utbudsbredden i vår lokala handel kan mäta sig med Ikeas och uppnå liknande besöksfrekvens om vi skulle tillämpa deras principer: parkeringsytor nära handeln vid tät-trafikerade leder. Biltrafik ger kundtillströmning.
Vi har länge gjort tvärtom. I Vagnhärad tog E4 utanför tätorten trafiken från riksettan. Besökstillfällena minskade. Lokal handel vid hamnen och Trosa torg har avtagit i takt med avledningsåtgärder. Infart västra Trosa kommer också att leda trafikflödet bort från tätort.
Vill vi bidra till fortsatt minskning av handeln?
2. Vad vet vi om framtida transporter?
Under 1800-talet tog ångbåtar folk till Trosa. Sen tog tågtrafiken över på 1900-talet. Vi hade planer på en ny förbindelse mellan Stockholm-Trosa, som aldrig kom till stånd.
Bilens intåg löste behovet i stället. I dag planerar vi infart västra Trosa, som vi behöver om femtio år. Hur kan vi veta det?
3. Kommer generation Greta pendla till jobbet?
Om 50 år styr generation Greta Thunberg. AI kan ha byggt bort pendlingsberoendet och uppnått klimatmålen. Kommer framtidens Trosabor då behöva infart västra Trosa?
4. För vem byggs infart Västra Trosa?
Vi skattebetalare står för Trafikverkets del av notan och lånar ut resten fram till exploateringsavgifter inkommer. Ju mer vägen kostar oss, desto fler tomter kan markägare sälja.
Med nuvarande finansieringsbeslut kan markägare räkna hem en miljard i tomtintäkter och vi får betala och låna ut minst 155 miljoner plus underhållskostnader för all framtid. Vill vi låna ut miljonbelopp utan säkerhet och ränta med oklar amorteringsplan för en väg som vi kanske inte behöver?
Kontakta informationtrosa@gmail.com om du vill agera i infartsfrågan eller har frågor.
Anna Bohlin