Har aldrig sagt att vårdpersonalen ”gnäller”

SN 12/12

SN 12/12

Foto:

Övrigt2017-11-19 20:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vården I en insändare tidigare i veckan anklagar Andreas­ Pihl, läkare på Nyköpings lasarett­, mig för att säga att våra medarbetare beklagar sig inför ­patienter i mitt insändarsvar till en sörmlänning som fick vänta länge på akuten. Det stämmer givetvis inte. Ordagrant skrev jag att ”jag ber om ursäkt för om du upplevde att de beklagade sig för dig.” En liten men för ­sammanhanget betydelsefull skillnad eftersom det betyder att jag inte, som Andreas Pihl anklagar mig för, säger att landstingets medarbetare ”gnäller”. Tvärtom har jag den största respekt för det arbete som våra med­arbetare utför och eftersom jag tidigare jobbat på just akuten så vet jag hur arbetssituationen kan se ut. I mitt svar beskrev jag även att våra väntetider har gått ned något, men att de kan vara långa beroende på patienttillströmningen och medicinsk åkomma. När det gäller avvikelserapporter, Lex Mariaanmälningar och så vidare så tas alla omhand om av vår patientsäkerhetsenhet för att analyseras vidare. Mikael Rolfs, överläkare och chef på vår patient­säkerhetsenhet var senast i dag på landstingsstyrelsen för att prata om landstingets patientsäkerhetsarbete. Som ytterst ansvarig politiker har jag varje vecka ett antal samtal och mail från medarbetare och patienter som har både beröm, klago­mål och förbättrings­förslag på vår hälso- och sjukvård. Och jag ber givetvis om ursäkt när klagomålen är berättigade. Jag har konsekvent, sen jag tillträdde, aldrig skönmålat våra verksamheter. Jag har heller aldrig svartmålat dem. Verkligheten är inte svart eller vit. Vi har problem, men samtidigt är mycket av vår verksamhet väl fungerande. Och jag kan ärligt säga att jag är stolt över att vara förtroendevald som landstingsstyrelsens ordförande i en så för sörmlänningarna livs­viktig verksamhet.

Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande