Vården I en insändare tidigare i veckan anklagar Andreas Pihl, läkare på Nyköpings lasarett, mig för att säga att våra medarbetare beklagar sig inför patienter i mitt insändarsvar till en sörmlänning som fick vänta länge på akuten. Det stämmer givetvis inte. Ordagrant skrev jag att ”jag ber om ursäkt för om du upplevde att de beklagade sig för dig.” En liten men för sammanhanget betydelsefull skillnad eftersom det betyder att jag inte, som Andreas Pihl anklagar mig för, säger att landstingets medarbetare ”gnäller”. Tvärtom har jag den största respekt för det arbete som våra medarbetare utför och eftersom jag tidigare jobbat på just akuten så vet jag hur arbetssituationen kan se ut. I mitt svar beskrev jag även att våra väntetider har gått ned något, men att de kan vara långa beroende på patienttillströmningen och medicinsk åkomma. När det gäller avvikelserapporter, Lex Mariaanmälningar och så vidare så tas alla omhand om av vår patientsäkerhetsenhet för att analyseras vidare. Mikael Rolfs, överläkare och chef på vår patientsäkerhetsenhet var senast i dag på landstingsstyrelsen för att prata om landstingets patientsäkerhetsarbete. Som ytterst ansvarig politiker har jag varje vecka ett antal samtal och mail från medarbetare och patienter som har både beröm, klagomål och förbättringsförslag på vår hälso- och sjukvård. Och jag ber givetvis om ursäkt när klagomålen är berättigade. Jag har konsekvent, sen jag tillträdde, aldrig skönmålat våra verksamheter. Jag har heller aldrig svartmålat dem. Verkligheten är inte svart eller vit. Vi har problem, men samtidigt är mycket av vår verksamhet väl fungerande. Och jag kan ärligt säga att jag är stolt över att vara förtroendevald som landstingsstyrelsens ordförande i en så för sörmlänningarna livsviktig verksamhet.
Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande