Skolan För att en god undervisningsatmosfär ska existera, måste goda relationer finnas mellan läraren och eleverna. Och dessa måste skapas. Läraren gör detta genom att vara sig själv – visa prov på äkthet och autenticitet. Eleverna märker genast om så inte är fallet: på några sekunder menar en del eller på några minuter menar andra. Förmågan att känna av detta är en del av människans överlevnadsinstinkt. Efter den första lektionen är läraren i alla fall både bedömd och utvärderad.
Som hjälp i skapandet av relationerna, bör läraren ge eleverna ”krokar” som de kan hänga upp hen på. Kanske något i lärarens bakgrund, intresseområden eller erfarenheter, som sticker ut och därför blir lätta att komma ihåg.
Har läraren speciella önskemål/krav på uppträdandet i klassen, agerande vid sen ankomst, hantering av läxor mm, bör detta framföras och motiveras nu – gärna med hänvisning till tidigare erfarenheter. Dessa förankras i klassen genom att varje elev får ”committa” sig för dem.
Därefter måste läraren få ”krokar” att hänga upp varje elev på. Detta görs genom en enkät (konfidentiell!) där varje elev får svara på frågor om sig själv, sina intressen och erfarenheter, ev. diagnoser, rädslor, förväntningar på läraren, ambitioner etc. Helst bör där ingå något som sticker ut och därför blir lättare för läraren att komma ihåg.
Sedan gäller det för läraren att plugga namn, kolla skolkatalogens bilder och ”krokarna” samt låta varje elev bära med sig och sätta upp en namnlapp framför sig under de första lektionerna.
När en elev tidigt får höra läraren nämna dess namn, känner den sig sedd, får ökad motivation och bättre självkänsla. Allt detta förstärks sedan om läraren, när tillfälle ges, förhör sig om något som eleven beskrev i sin enkät. Kronan på verket kommer sedan när läraren ber eleverna ta bort namnlapparna och ändå visar att alla namn har fastnat.
Med en ömsesidig relation lärare-elev, blir undervisningen effektivare. Eleven vågar fråga flera gånger om det är något den inte förstår. Med sämre relationer, vågar eleven kanske fråga bara två gånger och låtsas sedan ha förstått.
Christer Lagergren (L) Nummer tre på liberalernas valsedel till höstens kommunalval i Gnesta