Infart Västra Trosa – kommer den att byggas?

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2019-02-13 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafik Vill du förhindra negativ klimatpåverkan? Vill du förhindra att 10 000 onödiga mil med bil körs varje dag? Då ska du ge dina synpunkter på vägplanen för Infart Västra Trosa.

Hur kan en väg generera 10 000 mils onödigt bilåkande varje dag? Förklaringen är att Trosa vill växa och planerna är att bygga 700 hus på en skärgårdshalvö söder om Trosa. Skärgårdshalvön är i dag ett glesbygdsområde utan kollektivtrafik, skolor, handel, arbetsplatser eller service. Områdena där husen planeras byggas ligger cirka 10 km från tätorten Trosa och 20 km från kommunaktionscentrum Vagnhärad.

För dessa nyinflyttade i gles­bygden planerar Trosa kommun bygga Infart Västra Trosa så att de nyinflyttade kan bilpendla till sina jobb i Stockholm, Nyköping eller Södertälje. Den nya vägen görs genomgående direkt till Utterviksvägen på Tureholmshalvön där den tar slut vid en vändplan vid havet.

På den enda vägen på Tureholmshalvön beräknar Trafikverket att cirka 5 000 fordon kommer att åka varje dag. Eftersom de flesta som bor i Trosa inte arbetar inom kommunens gränser bilpendlar man till Vagnhärad där det finns kollektivtrafik och närhet till E4:an. Här väljer man antingen att fortsätta med bil eller tåg.

Om dessa 5 000 bilar slipper köra de 20 km till Vagnhärad förhindras koldioxidutsläpp från 10 000 mil varje dag. Expansionen bör ske i Vagn­härad eller dess närhet. Vagnhärad är mycket lämpligare och blir ännu viktigare i framtiden då Ostlänken har byggts. Och då behövs ingen Infart Västra Trosa.

Tycker du också att infrastruktur och samhällsplanering bör samordnas för att skapa ett hållbart samhälle ska du överklaga fastställelsebeslutet för vägplanen Infart Västra Trosa.

Överklagandet måste insändas före 26 februari.

Vill du veta mer om hur överklagandet kan göras eller delta i ett gemensamt över­klagande kan du kontakta informationtrosa@gmail.com.

Ingrid Benson

Läs mer om