Integration Människan är en berättelse och varje gång jag kartlägger en elev på Nyköpings Högstadium/Ibas blir detta så tydligt. Vi är alla människor som har olika bakgrund och erfarenhet i livet och när vi får berätta om dessa erfarenheter samt just vår specifika ”livsstig” blir vi bekräftade. För våra nyanlända elever innebär dessa berättelser i våra kartläggningar att vi snabbt kan ge den kunskap samt de läromedel som behövs för att eleven snabbt ska komma i arbete.
Vi bygger den nya kunskapen på erfarenhet som redan finns och tar vara på elevernas bakgrund och språkkunskap som finns. Modersmålet ligger som grund för hela den språkliga utvecklingen mot det svenska språket och är samtidigt en stor del av elevens identitet och självförtroende.
Eleverna får undervisning direkt i samtliga ämnen för att de ska lära sig olika ämnesspecifika begrepp och alla ämnen blir en träning i det svenska språket och dess utveckling.
För att detta ska vara möjligt har vi studiehandledare som kan de nyanlända elevernas språk och kultur.
Studiehandledarna blir som en brygga mellan språken, en transfer som gör att eleverna lär sig det nya språket snabbt.
Studiehandledarna på Nyköpings Högstadium/Ibas hjälper också till att bygga den nya värdegrunden i vårt svenska samhälle så att eleverna förstår vilka grundpelare vårt svenska samhälle och vår demokrati vilar på.
Elevernas berättelser, kartläggningen och den tidigare erfarenheten och skolgången tillsammans med det värdegrundsarbete som vi ständigt arbetar med bildar mycket positiva modeller samt en snabb integration för våra elever.
I dessa processer tar vi också med oss elevernas vårdnadshavare och bidrar med kunskap, tolerans och öppenhet via Öppet hus så att kunskap och tolerans sprids.
I Sverige behöver vi titta på positiva modeller som finns för integration, för att finna nya vägar framåt i forskning, beprövad erfarenhet och att förena praktik och teori. Vi behöver gemensamt ta ansvar på skolorna så att nya modeller formar framtidens skola.
Annelie Danling Brash Samordnare/förstelärare nyanlända och lärande på Nyköpings Högstadium