Integration på riktigt

Att ta ansvar för integrationen.  FOTO: ANNELIE DANLING BRASH

Att ta ansvar för integrationen.  FOTO: ANNELIE DANLING BRASH

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-07-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik  till Stefan Karlsson (SN 19/7) Under de snart fyra år jag har jobbat på Nyköpings Högstadium och tagit emot samtliga nyanlända i kommunen har jag aldrig stött på det fenomen som Stefan Karlsson beskriver i sin replik. Tvärtom har jag sett en enorm tacksamhet, glädje och respekt från de nyanlända och deras familjer för att vi varje vecka lyfter värdegrundsfrågor om Sverige vad beträffar rättigheter och skyldigheter. På Nyköpings Högstadium innebär detta arbete att vi i diskussion och analys tillsammans för en dialog med våra elever och deras familjer för att slippa segregation och utanförskap som brist på kunskap och delaktighet är en del av. Jag jobbar mycket nära “mina” studiehandledare som också är en del av detta värdegrundsarbete då de tolkar och fångar upp signaler från elever och föräldrar om frågor vi eventuellt behöver diskutera ytterligare. När vi tillsammans diskuterar och ventilerar värdegrundsfrågor kring vårt samhälle är elever och föräldrar aktiva och kunskapen går på djupet. Arbetet sker varje vecka och följs ytterligare upp av studiehandledare som kan elevernas språk och kultur för att ytterligare fånga upp eventuella frågor eller missförstånd. Detta värdegrundsarbete går hand i hand med utbildningen i alla skolämnen och ger både självförtroende och kunskap till våra elever och deras föräldrar som är ovärderlig för att känna sig delaktiga och integrerade. Jag kan i svara för övriga Sverige eller vad andra kommuner gör i dessa frågor, men för mig är det självklart att denna utbildning behövs och att vi sätter ner foten även vad det gäller känsliga frågor som könsstympning, tvångsgifte och hedersrelaterat våld. Allt ska upp på bordet. I dessa samtal är det självklart att jag/vi skulle upptäcka eventuell extremism och att vi självklart kommer jobba ännu tydligare i dessa frågor med elever och föräldrar. Det mörker du beskriver har jag inte sett, men jag kan lova dig att detta mörker i så fall skulle bli upplyst. Det handlar om att göra jobbet

Annelie Danling Brash

Läs mer om