Det var i Grangärde i södra Dalarna växte han upp. Men havet lockade, men inte att segla jorden runt var inget han som yngre drömde om. Tanken har växt efter hand och tillsammans med två kompisar, Göran Hellman och Tord Sandström, slog tanken rot för två år sedan.
Då seglade trion hem båten Hallberg-Rassy 42 från Sicilien.
– Vi började prata om det när vi seglade hem båten, det blev lite helt apropå, säger Lennart Perérs och blickar ut över Stadsfjärden.
Hallberg-Rassy är en stabil tolv meter lång båt, som använts av flera andra till att segla jorden runt. Men oavsett båt, finns ingen ängslan över sjösjuka, stormar, pirater?
– Nä, jag tror det blir ganska lugnt. Det är farligare att åka bil till Stockholm. Och hittills har jag klarat mig ganska bra från sjösjuka.
Han räknar också med att de kommer bli osams när de tre ska samsas på litet utrymme.
– Vi kommer säkert grymta åt varandra, men då får vi reda ut det.
Tre förresten, det kommer mönstra på en person till på Kanarieöarna och ytterligare en på andra sidan Atlanten. Rutten kommer gå från Göteborg, över Nordsjön, genom Skottland – kanalsystemet via Loch Ness – och ut i Irländska sjön, Biscayabukten, norra Spanien och Portugal, Kanarieöarna, Kap Verde, Karibien, genom Panamakanalen, Galapagosöarna, över Stilla havet till Söderhavsöarna och Nya Zeeland.
– Det är en liten dröm att komma till söderhavet, och Galapagosöarna ska bli intressant.
På andra sidan jordklotet väntas de ankra först nästa höst, 2019.
Segla är inte som att ta första bästa flyg för att några timmar senare vara på plats i till exempel Spanien. Segling tar tid. Bara att segla över Atlanten räknar han med tar upp till 20 dagar, över Stilla havet, minst en månad.
Besättningen kommer att turas om i fyra timmars pass vid rodret.
Och det är inte billigt att segla jorden runt, hamnavgifterna är en stor utgift. Hamnavgiften till ögruppen kostar flera tusen kronor per person.
– Jorden runt seglingen går runt på några hundratusen kronor med mat och allt annat, men äta ska man göra även hemma.
Det han kommer sakna mest, tror han, är alla vänner och det sociala livet.
– Men jag räknar med att vara hemma i Nyköping till nästa höst. Jag har ett hamnprojekt här på Arnö, som förmodligen tar fart då, säger han.
Sedan räknar han med att mönstra på igen, för att segla vidare via Australien och Afrika och tillbaka till Europa.