Restaurang Jag har full förståelse för att det är stressigt att vara personal på en lunchservering, men det får inte gå över i dumhet. Kommer till en uteservering i centrum i Nyköping för att äta lunch.
Då jag har väska och käpp, ställer jag dessa vid en ledig plats innan jag går till kassan (det är svårt att hålla i bestick, glas med mera, samtidigt med väska och käpp!).
Då börjar personal ropa att ”den platsen är reserverad”.
”Ursäkta, vadå reserverad?”, säger jag.
”Folk i kön vill ha den platsen!”, får jag då veta.
Jag försöker argumentera med att det finns många lediga platser och de kanske kan ta några av dem. ”Nej, de ska ha den platsen du markerat!”.
Jag försöker igen påpeka att det finns flera lediga platser och de är välkomna att sitta vid samma bord om de vill. Det visar sig dock inte vara ok utan jag uppmanas åter att lämna min plats för de som står i kön och som ska sitta där.
I det läget väljer jag att lämna restaurangen.
Om personalens dåliga bemötande beror på stress, behövs nog mer personal framöver! Skärpning!
En gäst mindre