Mer vägar – eller mindre trafik?

Övrigt2017-11-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafik I SN 27/11 kunde vi läsa kommunens förslag, för att få bättre flyt i biltrafiken på Nyköpings gator. Det handlar mest om att bygga om rondeller och korsningar, och bygga nya eller bredare vägar.

Märkligt nog lyfts inte frågorna om mobility management, alltså påverkan för att få bilisterna att välja andra färdmedel. Inte ett ord i SN:s artikel om att påverka resandet, så fler väljer gång, cykel eller buss.

Något märkligt då Nyköpings kommun faktiskt har en transportstrategi som fastslår den så kallade fyrstegsprincipen. ­Enligt denna är första steget att tänka om, att genomföra ­åtgärder som påverkar ­behovet av och val av transportsätt. ­Alltså påverkan för minska ­trafiken med bil, och styra mot andra färdmedel, som cykel, gång eller buss.

Nya vägar innebär mer ­biltrafik, och det är det minsta­ vi behöver. Nyköpingsborna kan få rörlighet på annat sätt. Och klimatet behöver inte mer ­utsläpp.

Varför då bygga vägkapacitet för mer biltrafik?

”På två hjul”

Läs mer om