Trafik Jag vill återvända till själva ursprungsfrågan som denna cykeldebatt startade med. För att vi alla ska ha samma utgångsläge ska jag vara extra tydlig när jag beskriver trafiksituationen. Det är nämligen fyra olika delar vars turordning är själva kärnan. Delarna är cykelpassagen, lämna företrädesskylten, hajtänderna och slutligen korsningen med bilvägen. Kommer de i nämnd ordning, är det som cyklist bara att väja. Är däremot ordningen först skylt och hajtänder och därefter cykelpassage och korsning så måste bilisten väja. Väjningsplikten gäller efter skylten/markeringen och cykelpassagen räknas då till själva korsningen. Skyltar/markeringar gäller över den allmänna regeln om cyklistens väjningsplikt.
Ovanstående fall är tydliga, men när ordningen är skylt-cykelpassage-hajtänder-korsning blir det värre. Som bilist är det bara att konstatera att skyltar/markeringar gäller över allmänna regler, och dessutom gäller även skyltar/markeringar oberoende av varandra. Alltså lämna först företräde enligt skylten för cykelpassagen och enligt hajtänderna för huvudleden. Att köra på en oskyddad trafikant (cyklist) efter en väjningsskylt med motiveringen att skylten börjar gälla först senare i korsningen låter väldigt krystat i mina öron. I så fall hade skylten suttit efter cykelpassagen. Problem är att alla varianter förekommer. Trafikmiljön blir inte förutsägbar och trots snarlika förhållanden är väjningsläget helt olika och det är detaljer som avgör. Sitter skylten före eller efter cykelpassagen? Var gärna lite extra observanta på anslutande vägar nästa gång ni kör Arnöleden och förbi gamla Saab-lagret. Om inte förr, så förstår ni då vad jag menar.
Magnus Hansson