Näring i Nyköping

Hur effektiva är insatserna för att få fler företag och stockholmare att välja Nyköping? frågar sig insändar­skribenten. FOTO: JON OLAV NESVOLD/TT

Hur effektiva är insatserna för att få fler företag och stockholmare att välja Nyköping? frågar sig insändar­skribenten. FOTO: JON OLAV NESVOLD/TT

Foto:

Övrigt2018-01-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Politik Anders Eriksson (c) vill i onsdagens ”Inlägg utifrån” ha en motsvarighet till ”Bo i Nyköping” för företag. På nykopings­regionen.se ­hittar du det du saknar. ONYX AB med Nyköpings kommun som delägare spenderar 2,9 miljoner om året på att få hit företag. Utan något vidare resultat. Nyköpings kommun skriver på sin hemsida i ”Slutversionen av Näringslivsstrategi för Nyköpings kommun 2018 – 2023” att ”företagens betyg av det generella företagsklimatet utvecklats svagt i motsatt riktning i Svenskt Näringslivs mätning”. Så vad gör Nyköping? Jo, man fegar ur och döljer sin sjunkande placering i företagsrankingen för Sveriges kommuner! Och är egentligen ”bo-propagandan” för flera miljoner ­effektiv mot sin avsedda målgrupp – stockholmarna? Under­ 2016 var det enligt kommunens kommunikationsavdelning 56 personer fler som flyttade från Nyköping till Stockholm än i motsatt riktning. 2017 verkar bli lika dåligt. Hög tid för dig Anders och dina kollegor att kavla upp ärmarna och riva dagens kulisser!

Munin

Läs mer om