Cykla Med anledning av den artikel i SN häromdagen att Nyköping är en bra cykelstad vill jag protestera livligt.
Med tre exempel ska jag belysa vad jag menar.
Vid några tillfällen de senaste åren har jag lämnat medborgarförslag som av olika anledningar blivit avvisade.
Jag cyklar ungefär en gång i veckan utmed Repslagargatan på den södra sidan mellan Fruängsgatan och Brunnsgatan. Där finns det inte någon cykelbana alls. Medan man cyklar där har man bilar antingen tätt efter sig eller på sidan vilket upplevt som mycket osäkert. Att fler än jag anser detta kan man utläsa av att många cyklar på den södra gångbanan mot trafiken så att man som gående får gå undan för dem. I mitt medborgarförslag föreslog jag att gångbanan skall bräddas så att anläggande av en cykelbana blir möjlig. Beslut: avslag.
Jag har även föreslagit en cykelöverfart i korsningen V Trädgårdsgatan/ Repslagargatan. Jag har en känsla av att ingen från Tekniska divisionen har lagt märke till hur många gående och cyklister som korsar Repslagargatan. För många cyklister är det ”E4:an” från Oppeby/ Brandkärr till centrum. Jag tror också att osäkerheten som råder i den aktuella korsningen orsakar en hel del av de bilköer som uppstår i rusningstid. Med en ”riktig” cykelöverfart skulle en del av problemen elimineras. Avslag på mitt förslag naturligtvis. Vad kommer att hända med den korsningen när man påbörjar byggnationen på den nuvarande parkeringen
Västra Storgatan från Torget och ner till Bagargatan är också en sträcka med många faror för cyklister men även för gående. Man kan se cyklister som kryssar fram mellan gående, gående som inte ser sig för när de skall korsa gatan. Man kan se flera som åker två på en cykel vilket inte gör saken bättre.
Sist men inte minst alla budbilar som kör längs gatan eller korsar gatan på tider som inte är tillåta. Även dessa utgör en fara för cyklister och bilister. Där kunde polisen kanske göra en insats.
Jag skulle med lätthet kunna ta fram flera exempel.
Hans Andersson