Norén: Bra! Nu passerar tågen både stan och Skavsta

Övrigt2018-04-01 08:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken Ett stort grattis Nyköpingsbor och Skavsta-resenärer. Regeringen fattade enda rimliga beslutet ur de resandes synpunkt ifråga om stationsplacering vid Skavsta. Man valde Trafikverkets förslag med så kallad kort bibana, vilket innebär att tågen passerar både Nyköpings planerade resecentrum och en ny station vid Skavsta.

Speciellt bör pendlarna glädja sig. I stället för att få entimmestrafik till resecentrum blir det nu möjligt med halvtimmestrafik. Enligt de ursprungliga planerna skulle ju vartannat regionaltåg gå via Skavsta och vartannat via resecentrum. Nu kan alltså alla tåg passera både Skavsta och resecentrum inne i stan.

Men även Skavsta-resenärerna kan ju glädja sig. Väntetid på flygplatsen är ju också en del av restiden. Det innebär att hälften av resenärerna får en halvtimme kortare väntetid. Förvisso blir själva restiden från Stockholmshållet cirka sju minuter längre. Beräknat på den genomsnittliga resenären blir dock därmed restiden betydligt kortare.

Framför allt tror jag att den stora tidsvinsten kan räknas i årtionden. Banan förbi Skavsta är ju i första hand tänkt för förbigående höghastighetståg. Banan får betydelse först den dagen hela det planerade nätet är utbyggt – och man bestämt sig för hastighet på 320 kilometer i timmen. Med farten 250 kilometer i timmen, som nu planeras, går det lika bra att köra via resecentrum i stan.

Man kan uppskatta kostnaden för Skavsta-länken till i storleksordningen tre-fyra miljarder kronor – alltså 3 000 4 000 miljoner. Det är åtskilligt stort belopp om man använder det till att rusta vårt nedslitna järnvägssystem. I regeringens transportplan heter det att man ska bygga ut den planerade järnvägen i den takt som ekonomin tillåter.

Är det någon som tror att sträckan förbi Skavsta kommer att bli högprioriterad? För min egen del tror jag att den aldrig kommer att bli byggd. Just nu gäller 250 kilometer i timmen och då behövs ingen Skavsta-länk. Regeringens placering är nog enda chansen att över huvud taget få en Skavsta-station.

Det här är synpunkter Nyköpingsbornas företrädare – politikerna – helt bortsett ifrån. Jag förstår inte på vilken saklig grund. I varje fall finns inte mycket fakta. För mig framstår det som det är en blandning av statustänkande, prestige, allmänt tyckande och ren okunnighet.

Håkan Norén

Läs mer om