Nyköping, staden där drömmar släcks

Den femte augusti arrangeras Nyköpings Swimrun för tredje och sista gången. Min vision var att skapa ett annorlunda motionsarrangemang mitt under Festdagarna där både elit och motionär fick uppleva ett centralt swimrun-lopp med mycket publik.

Så här kan Swimrun i Nyköping se ut - men i år är sista året meddelar arrangören Tobias Kjell.

Så här kan Swimrun i Nyköping se ut - men i år är sista året meddelar arrangören Tobias Kjell.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-05-19 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag startade arbetet gjorde jag en treårsplan och har investerat i tid och utrustning för att nå toppen i samband med Gästabudsåret 2017. Om eller hur jag lyckas är för tidigt att uttala sig om men ekonomiskt har det långt ifrån varit en succé och förklaringen stavas tyvärr Nyköpings kommun.

Att arrangera event av olika slag kräver finansiering. Idrott och idrottsarrangemang förknippas, på gott och ont, med sponsorer som medverkar på olika sätt för att marknadsföra sig och sina produkter. Både 2016 och 2017 har jag fått riva ett antal kontrakt med externa sponsorer då kommunen inte tillåter att de marknadsförs utefter banan eller vid start- och målområdet. Detta har kostat mig åtskilliga tusenlappar. Jag får helt enkelt inte ha några av mina samarbetspartners logos på banderoller, beachflaggor, snitslar, tält eller annat och frågan är då hur jag ska kunna locka företag att synas när de inte får synas?

Ovanstående beslut låter i mina öron helt orimligt men det är tyvärr inte enda gången kommunen visat upp sin ovilja till att skapa förutsättningar för en attraktiv mötesplats för invånare och besökare. Inför 2017 tog jag, tillsammans med världens största vindsurfingtillverkare, fram en mobil kajakuthyrning som jag förde dialog med kommunen att placera i Nyköpings hamn.

Jag gav dock upp mina försök efter några mail och ett möte när jag fick höra att ”sånt kan vi inte placera i hamnen, det kan störa våra besökare”.

Jag vet inte hur kommunen ser på besöksnäringen men att tro att vi får folk till hamnen och kommunen genom att enbart locka med glass och öl då kommer vi inte långt. Ge Nyköpings företagare förutsättningar att prova sina idéer och låt Nyköpingsborna ta del av allt roligt som skulle kunna skapas.

Tobias Kjell MerAktiv i Sverige AB

Läs mer om