Skolan Skolan ska förbereda våra barn och ungdomar för framtiden, för vuxenlivet, för att kunna ingå i ett sammanhang där arbetsplatsen ställer upp ramar och rutiner för hur verksamheten skall fungera. För att kunna förbereda dem kanske det vore lämpligt att införa ramar och rutiner i skolan som påminner, eller kanske rent av är desamma, som inom yrkesvärlden.
Det mesta som finns runt oss har för och nackdelar, rätt använt är de tillgångar. Inom skolans värld har vi länge arbetat med netikett, dvs. bruk och fördelar med IKT, informations- och kommunikationsteknik. Vi tillhandahåller skoldatorer till våra elever som arbetsredskap i undervisningen, en fördel. Närheten till den privata mobiltelefonen i klassrummet är däremot en stressfaktor då man har möjlighet att ta upp den, släppa tanken på arbetet och bryta fokus, en nackdel. Genom att göra klassrummen till mobilfria zoner ger vi våra barn och unga förutsättningar för att uppnå en bättre studiemiljö.
Många arbetsplatser har som policy att privata mobiler skall förvaras inställda på ljudlöst i personalskåpen e.d. för att sedan vara tillgängliga på raster. Det är just det beslutet som Kunskapsskolan tagit, efter dialog med elever och föräldrar. Samma policy har tagits av fler skolor inom den koncernen. Målet är att ge arbetsro för att i sin tur ge utrymme för kunskapsutveckling och öka möjligheterna att nå kunskapsmålen.
Kanske ingen dum idé. Något vi inom kommunen kan ta efter. Låt oss som samhälle ta ansvar för att våga säga nej när nackdelar påverkar våra barn och unga i deras studier. Låt oss våga vara vuxna och i det fallet föregå med gott exempel och ta obekväma beslut, i dialog med dem det berör. Ge dem arbetsro, låt dem få möjlighet att koncentrera sig på skolarbetet i klassrummet och låt därmed läraren få använda sin professionalism till elevens undervisning, inget annat.
Jessica Johansson ledamot Barn- och ungdomsnämnden (L) Sofia Remnert gruppledare (L)