Om Ostlänken: Restiden har stor betydelse

Övrigt2018-07-13 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik I ett svar på min insändare den 30/6 påstår Håkan Noren (HN): ”Den marginellt ökade restiden mellan Norrköping och Nyköping… kompenseras av möjlighet till tätare trafik till både Nyköping och Skavsta. Sammantaget ger detta en mer attraktiv lösning för pendling mellan Östergötland och Södermanland”. Jag förstår inte påståendet. Det låter på HN som om Ostlänken främst vore en angelägenhet för pendling till och från Nyköping. Påståendet fordrar en förklaring.

I min föreställning kommer den huvudsakliga pendlingen ske mellan Östergötland och Stockholm. Eftersom minutjakten tycks vara det väsentliga nuförtiden kommer dessa pendlare aldrig acceptera att tågen tar snigelbanan genom Nyköping. Möjligen kan vi få till stånd att ett fåtal tåg tar vägen via Nyköping. Med en station vid huvudbanan i Skavsta ökar naturligtvis möjligheterna att få till flera stopp och att pendla därifrån.

Detta har tydligen våra politiker insett. Uppe i Mälardalen struntar man säkert fullständigt i hur trafiken ser ut längs Ostlänken.

Jag håller nog fortfarande fast vid mina farhågor. HN övertygade mig inte om att jag har fel.

Hans Nilsson Brunnsgatan

Läs mer om