Ostlänken och nuvarande stambana – hemska tanke

Övrigt2018-07-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken Regeringen har beslutat att den planerade stationen på höghastighetsjärnvägen vid Nyköping ska ligga på bibanan. Detta innebär att de storregionala tågen med en hastighet på 250 km/tim slipper stanna vid Nyköping och kapaciteten på banan ökar för att köra fler höghastighetståg. Investeringskostnaderna för järnvägsanläggning blir säkert också lägre.

Varför skall då Vagnhärad få en station på höghastighetsjärnvägen? Där finns ingen flygplats och jämfört med Nyköping endast 20 % påstigande på tågen. Det finns väl en uppenbar risk att tågplanerarna kommer på att det går att behålla befintlig järnvägsstation i Vagnhärad och tar bort den planerade stationen på höghastighetsjärnvägen, Då kan restiderna minskas ytterligare och tågkapaciteten öka för höghastighetstågen..

Konsekvenserna blir att lokal- och regionaltågen får köra på gamla stambanan mellan Nyköping och Vagnhärad. Företrädare för SJ, DN Debatt 11/9 2016, vill köra höghastighetståg var Sjätte minut och anser att lokal- och regionaltåg med högsta hastighet på 200 km/tim samt godståg ska använda nuvarande stambana. Risken finns att det i slutändan är den dominerande tågoperatören som styr tågtrafikeringen på järnvägsbanorna.

Alternativavgörande för de olika Järnvägsalternativen i utredningen för Ostlänken är hastigheten på 320 km/tim. Om den nya hastigheten ska var 250 km/tim är i stort sett alla alternativen enligt Järnvägsutredningen från 2010 aktuella igen. Vid 250 km/tim finns det bättre Järnvägsalternativ än det som valts.

Det har blivit för många planeringsmisstag med Ostlänken, så gör om och gör bättre Detta kan bero på att det inte gjorts någon Åtgärdsvalstudie som all planering skall inledas med enligt riksdagsbeslut. Denna inledningsfas med användandet av fyrstegsprincipen borde också gälla för planeringen av Ostlänken. Det går att spara många miljarder kronor men framför allt minska intrånget i naturmiljön, minska bullerstörningarna m.m..

Magnus Axelsson

Läs mer om