Naturgasterminal När Oxelösunds hamn vill etablera en LNG-terminal vid Sandviken ger kommunen sitt stöd genom att ändra detaljplanen. Citat från kommunens hemsida ” Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för byggandet av ett lager och en anläggning för flytande naturgas (LNG)…Naturgas är mycket brandfarlig och kraftigt trycksatt särskilt i dess gasform och anläggningen kommer därför omfattas av de särskilda kraven för så kallade SEVESO-anläggningar. LNG-terminalens krav på säkerhetsavstånd påverkar omgivande markanvändning...Den småbåtshamn som ligger i viken mellan hamnen och G:a Oxelösund kan komma att behöva omlokaliseras.” slut citat.
LNG-terminalen är en viktig förutsättning för SSAB:s väg mot en fossilfri stålproduktion i framtiden men lokaliseringsalternativet är högst olämpligt med tanke på alla negativa konsekvenser som placeringen innebär (Ref Miljöbalken 2 kap §6 –Val av plats):
• Det historiska Sandviksområdet med småbåtshamn och sjöbodar offras
• Trafikanter på G:a Oxelösundsvägen färdas inom riskområdet
• Säkerhetsavståndet, mindre än 250 m, till bebyggelsen i G:a Oxelösund. Vid motsvarande anläggning i Nynäshamn är motsvarande avstånd större än 500m.
• LNG-kajen <25m från mitten av farleden
• Lång gasledning dras under G:a Oxelösundsvägen till SSAB
• Lastbilstransporter med gas över järnvägsbron via rondellen ökar trafiken avsevärt på G:a Oxelösundsvägen.
Vi föreslår att LNG terminalen placeras i närheten av SSAB som innebär att:
• inga gasledningar i närheten av allmän väg
• lastbilstransporterna körs på Aspaleden
• småbåtshamnen i Sandviken bevaras
• säkerhetsavståndet till bebyggelsen i G:a Oxelösund ökar avsevärt
• stort avstånd till bergrumsanläggningen för oljelagring
• minskad miljöbelastning jämfört med andra alternativ
L Arneng B Christoffersson O Edfast L Edfast L Pettersson L Hennings N Nylander C Nylander C A Holfeldt R Holfeldt Fam Palonen K Berglund Y Idebom K Ljungdahl N Pilhjärta A Radö