Susanne Glemme på dåvarande reklambyrån Glemme och co var den som skapade Bo i Nyköping-kampanjen och som jobbade med den de första åren. På den tiden kostade den betydligt mindre att driva och något månadsarvode var det inte tal om.
Redan innan den då nystartade PR-byrån Nordic brand reality vann upphandlingen 2007 presenterades Susanne Glemme för delägaren Lars Rystadius, tidigare Tystbergabo och vän med nya kommunikationschefen Palaemona Mörner. Då hade Susanne Glemme och hennes byrå skapat hela Bo i Nyköping-kampanjen med de typiska svart-vita bilderna med havet i fokus.
– På ett väldigt tidigt stadium tog Mörner in Rystadius. Jag fick träffa honom och vi skulle samarbeta, men det blev aldrig något sånt, säger Susanne Glemme.
– Han skulle fungera som strategisk rådgivare. Jag tycker det är helt galet alltihopa. Vi hade skapat den här kommunikativa plattformen, hela idén. Det behövdes väldigt lite strategier på det stadiet, de var redan lagda.
Palaemona Mörner har förklarat för SN att hennes tidigare vänskap med Lars Rystadius inte påverkade hennes bedömning när hon var med och valde ut byrån 2007. Hon berättade att det var en professionell bedömning och att man måste kunna skilja på roll och person.
Susanne Glemme talar om vibbar som hon kände redan före upphandlingen 2007.
– Sen kom ju svaret att Brand reality fick uppdraget. Så det var ganska tydligt.
Efter det fanns det ingen anledning att delta i någon mer upphandling för hennes del.
– Mörner hade jobbat med honom förut och ville fortsätta jobba med honom. Det var aldrig aktuellt för vår del att delta i någon ny upphandling efter 2007. Då hade kunden redan bestämt sig vem de vill jobba med. I de lägena lägger en byrå inte ner all den tid det tar att delta i en upphandling.
Att låta en byrå skapa en idé och därefter byta reklambyrå och låta den jobba vidare med idén behöver i sig inte vara konstigt, utan kan vara bra, säger Susanne Glemme.
– Har man en bra idé och kunden är nöjd kan man byta byrå som förvaltar idén. Oftast brukar de tillföra och ändra mer än vad de här har gjort. Men jag tycker att det är klokt för jag tycker den är bra som den här.
[fakta nr="1"]
Det var fler som resonerade på samma sätt efter att Nordic brand reality valdes ut bland 14 anbudsgivare i upphandlingen 2007. Vid nästa upphandling var det tre byråer som lämnade in anbud och 2015 var det bara Nordic brand reality. En företrädare för en PR-byrå säger att det var ett intressant projekt, men att känslan var att det inte var någon idé att lämna ett anbud, eftersom det redan var bestämt vem som skulle få det. På en annan PR-byrå fanns uppfattningen att hela upphandlingen var styrd för att Nordic brand reality skulle få det.
– Det var bortkastad tid, säger ytterligare en annan.
På de byråer som SN har varit i kontakt med vill ingen uttala sig med namn eftersom de befarar att det skulle ligga dem i fatet om det blir en ny upphandlingsrunda av Bo i Nyköping-kampanjen och andra reklamtjänster.
Under de första åren som Bo i Nyköping-kampanjen drevs, innan Nordic brand reality tog över arbetet, betalades inga månadsarvoden ut.
– Nej, nej, vi redogjorde för varenda halvtimme, säger Susanne Glemme.
Månadsarvode i reklambranschen, som Nyköpings kommun säger är det vanliga sättet att betala konsulter, har hon inte stött på sedan 1970-talet, säger hon.
– Arbetet med Bo i Nyköping gick mycket i cykler. När vi jobbade med Bo i Nyköping kunde fakturorna vara relativt höga under sommarmånaderna när det var fotografering, men under vintern kunde en faktura ligga på 11 000 kronor, säger Susanne Glemme.
– Månadsarvoden är absolut inte bra för kunden, för man vet inte om man betalar rätt summa helt enkelt. Det går upp och ner.
Palaemona Mörner har svarat via mejl till SN med anledning av uppgifterna och hänvisar till kommunens hemsida: "Fakta om förfarandet vid upphandlingen finns på vår hemsida. Vi arbetade tillsammans med Upphandlingsenheten i en utvärderingsgrupp med att värdera de anbud som kom in 2007. Alla anbud utvärderades och poängsattes utifrån de kriterier som ställts i anbudsförfrågan. Detta finns protokollfört. Du kan få ut alla handlingar från Upphandlingsenheten."