Miljö Linus Lakso och Anna Wåhlström, båda MP, hävdar i en insändare i SN att man åker miljövänligt med höghastighetståg. Det är tvärtom.
En bana för 320 km-tåg kräver helt eller delvis betongplatta. Cement är MYCKET energikrävande att framställa och det handlar om MYCKET stora volymer.
En 320km-bana måste gå extremt rakt vilket ger, förutom merkostnaden, större störningar i natur- och kulturmiljön.
En 320km-bana ökar slitaget på räls och tåg och energiåtgången blir MYCKET större (jag har sett siffran plus 50 procent jämfört med en 250km-bana). Samt högre buller.
Om vi skall minska bilåkandet så måste vi rikta in oss på den regionala trafiken. Men den kommer i andra hand om 320km-tågen prioriteras. Det går inte att ha så många tåg på banan när de kör olika fort!
320km-banor utesluter godstrafik. 250km-banor öppnar för godstrafik. Vilken miljövinst!
Jag hittar inget miljöargument för den högre hastigheten. Inte något som uppväger detta!
Torsten Sandberg (C) Oxelösund