Tåg Tågtrafiken på sträckan Stockholm-Nyköping-Linköping binder samman några av Sveriges största städer. Sträckan är cirka tjugo mil lång. Biltrafiken längs sträckan är intensiv, vilket försämrar miljön. Sedan början av 1990-talet har dessutom flera utredningar genomförts om en ny fjärrtågsjärnväg längs denna sträcka (Ostlänken). Preliminärt planeras trafikstarten till 2035.
Dagen före midsommarafton, inför en av årets största helger, skulle ett SJ persontåg avgå från Stockholm central klockan 17:37, det vill säga en attraktiv avgångstid. SJ visste långt i förväg hur många som skulle åka. Många förutsatte nog att SJ hade tagit höjd för helgen och satt in extra vagnar, men när tåget rullade in fanns endast tre vagnar (som under lågtrafik). Resan påminde mer om en boskapstransport och resenärer fick inte bara stå i mittgången utan även vid ingångarna. Temperaturen började stiga. Ett litet barn satt och gallskrek oavbrutet och det fanns även äldre passagerare med ombord.
För det statliga SJ var turen lönsam då man hade sålt betydligt fler biljetter än det fanns platser (det hade behövts minst fem vagnar). Å andra sidan är resenärerna delägare av SJ så det känns lite märkligt då man via skattsedeln dessutom tvingas betala mångmiljardstöd för järnvägen.
Någon invänder kanske att midsommarafton är en av årets mest intensiva trafikhelger. Söndagen den 10 juni åkte dock undertecknad med tåg på sträckan Nyköping-Stockholm men även då användes endast tre vagnar. Även den gången fick många resenärer stå i mittgångarna.
Det finns även ett säkerhetsproblem då mittgångarna och utgångarna är fulla av resenärer. Vad händer vid en kraftig inbromsning? Vad händer om vagnen snabbt måste utrymmas? Sommaren 2017 växlade tåget mot Nyköping i Järna in på fel spår i full fart. Några månader senare kolliderade tåget med en pansarvagn, så antalet incidenter har varit flera.
Det finns sedan länge en ambition hos våra politiker att fler borde resa med järnvägen. Det är en bra ambition. Bristen på sittplatser och det faktum att SJ använder omoderna fordon som beställdes under 1970-talet, som varken är handikappanpassade eller har en vidare god komfort, talar emot ett kraftigt ökat resande med miljövänliga tåg.
Järnvägen Linköping-Nyköping-Stockholm är en pulsåder. Banan behöver dock ändamålsenliga tåg, moderna stationer samt inte minst lägre biljettpriser. På kort sikt måste SJ åläggas att koppla in fler vagnar i tågen. På sikt borde någon lämplig operatör ta över trafiken från SJ.
T. Larsson, resenär