Skolorna i Nyköping och dess framtid?

Foto: TT FREDRIK SANDBERG /

Övrigt2019-02-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan Läser i SN att, ”När allt fler elever väljer att börja friskola i sexan ökar kostnaden för de elever som går kvar i sexan i kommunala skolor”. Nu väntar en utredning om en möjlig flytt av alla elever från årskurs sex till högstadiet. Eftersom friskolorna börjar redan i årskurs sex så påverkar ju detta även de kommunala skolorna som urholkas och den ekonomiska situationen blir ohållbar. Det känns som skolsituationen i Nyköping förändras i rasande takt, nya friskolor etableras och nya villkor uppstår för den kommunala skolan.

Önskvärt vore att samtliga som bär ansvaret för skolorna och dess likvärdighet för en öppen debatt om de situationer som uppstår och varför. Önskvärt vore om vi i första hand tänker på just likvärdigheten och att samtliga elever har rätt till en likvärdig utbildning. Önskvärt vore att de förslag som läggs blir transparanta i organisationen så att man inte på sikt skapar problem i Nyköping och att hela skolsystemet urholkas. När etableringen av nya friskolor påverkar de kommunala skolorna så måste detta diskuteras grundligt och konsekvensanalyser måste göras.

Samma regler för samtliga skolor måste råda, kösystemet måste ses över så att inte ”Kornhalls och Benders ” rapport om ett söndrat land fortsätter via skolsegregationen och slår hårt mot Nyköping. Slutligen, var finns det tidigare politiska samförståndet kring Nyköpingsmodellen och en likvärdig skola för alla barn och ungdomar i Nyköping? Var detta bara en klyscha, eller en vision som tappades bort under vägen? Det som Nyköping blev så känt för och som kunde bära oss in i framtiden med stolthet, kunskap, kontinuitet över tid, rättvisa och en skola där samtliga elever oavsett bakgrund möts. Märkligt hur fort saker glöms bort och hur populistiska vindar blåser bort likvärdighet och rättvisa.

Undrar hur vi tänker angående dessa begrepp i framtiden, nu när det diskuteras ivrigt att skolan ska förstatligas. Undrar hur framtidens dom ser ut för oss som ständigt experimenterar med skolan hit och dit.

Annelie Danling Brash Förstelärare för nyanlända och lärande/samordnare på Nyköpings Högstadium

Läs mer om