Ostlänken Med tanke på att framtiden har att erbjuda elbussar med långdistans, så ifrågasätts snabbtågen som en ickeflexibel lösning. Ostlänken är en enorm kostnad för skattebetalare, medan elbussar för långdistans är ett mer flexibelt transportsystem och naturligtvis en enormt mindre investeringskostnad. En buss är mer flexibel då dess rörelser mellan olika positioner är optimalt.
Ett tåg är oflexibelt vad gäller ytterområden i städer, då dess destination oftast är i centrum i stadsmiljö. Varför ska vi skattebetalare satsa på Ostlänken om miljövänliga bussar med eldrift är mer optimalt vad gäller flexibilitet (fler hållplatser i städer) och att elbussar är en enormt låg investeringsnivå för oss skattebetalare? Snabbtågen är till för tätbefolkade miljonstäder som i Kina. Men inte för Sverige. Slopa tanken på Ostlänken, då den ändå i framtiden kommer att utkonkurreras av flexibla elbussar. Satsa på underhåll och eventuell utbyggnad av befintlig järnväg som ett komplement till miljövänliga elbussar. Det blir billigast så för oss skattebetalare.
Gunnar Eriksson