Resor Det är uppenbart att det finns brister i och med den nya Sörmlandstaxan men framför man dessa synpunkter till ansvariga på Sörmlandstrafiken verkar de nöjda och hänvisar till ett resmönster som utgör hur taxor och zoner ska se ut. Man har alltså inga visioner om att folk har behov av att resa i flexibla mönster.
Ett exempel på detta är om man till exempel köper ett 30 dagars periodbiljett 1 Zon som ger fria resor dygnet runt i en Zon och ska sedan göra enskilda exempelvis 10 enstaka resor över till en annan Zon så får man då lösa enkelbiljetter i form av en Reskassa eller Kontant eller som SMS-biljett. Så långt på banan är man nog som resenär med men vad som är det dåliga i det hela är att man får då alltså lösa denna biljett för 2 Zoner, men vänta lite nu! Hade jag inte en giltig periodbiljett redan för 1 Zon? Ska man då som resenär behöva betala 24 kr extra varje gång man gör en av dessa 10 resor trots att man redan har ett giltigt kort? Ja så ser tyvärr den dyra sanningen ut så i dagens Sörmlandstaxa är man alltså låst till att antingen resa Ofta inom en Zon eller Ofta inom hela länet för att de ska löna sig att åka kollektivt och resterande resemönster tar man inte längre hänsyn till utan låter dessa resor få bli en del i subventioneringen av andra biljettförmåner. Inte nog med detta så får inte heller resenärer som blippar sina reskassor någon fysisk pappersbiljett detta gör det både svårt för resenären att ha koll på giltighetstiden men också kunna registrera sin resa för reseersättning gentemot en förening eller dylikt. Jag hoppas inför höstens val att det finns något Parti som anser att detta är orimligt och inför en ändring så vi får en Kollektivtrafik till alla och för alla med syfte att gynna miljöutvecklingen.
Tony Henningsson