Svar till Insider och Alf Karlman

Övrigt2018-05-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sparbanken Huvudmännen i Sörmlands Sparbank beslutade vid stämman för ett par veckor sedan att inte inleda en skadeståndsprocess mot delar av den tidigare styrelsen. Låt mig vara tydlig: det som hänt är förfärligt. Det finns inte någon huvudman eller kund som inte känner en moralisk indignation över det inträffade. En skadeståndsprocess tar många år och stora resurser i anspråk. De juridiska bedömningar vi haft som underlag för vårt beslut visar att sannolikheten att vinna en skadeståndsprocess i domstol i vårt fall är mycket liten. Vi tycker med det som bakgrund att vi arbetar bäst för bankens kunder genom att inte driva frågan. Vi har numera i banken självklart både ­externa och interna revisorer och andra kontrollorgan som säkrar bankens regelefterlevnad. Sörmlands Sparbank är en lokal bank med en viktig funktion för oss som lever och verkar i Sörmland. Det handlar inte bara om lokalkontor och kontanthantering, utan också om kunskap om ­lokala förhållanden och förutsättningar och tillgång till ­kapital för våra företagare och entreprenörer. Det handlar om ett samhällsengagemang som varje år ger tillbaka av bankens överskott till bygden.

Inom ramen för Skickar vidare skänker Sörmlands Sparbank årligen flera miljoner till skolor, lokalt föreningsliv, kultur och idrott. Detta är värt att värna. Som huvudmän känner vi en väldig stolthet över vad banken står för och allt det goda den möjliggör för bygden. För bankens bästa har vi därför beslutat att inte ägna åratal och mångmiljonbelopp åt fruktlösa rättsprocesser utan åt att fortsätta utveckla ett attraktivt Sörmland att leva och verka i.

Valberedningens ordförande Sörmlands Sparbank

Läs mer om