Svensk åkerinäring och svenska förare blir fortsatt missgynnade!

Övrigt2019-01-31 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Transportsektorn Torsdag den 10 januari 2019 röstade transportutskottet i Europaparlamentet om en av de viktigaste transportfrågorna under mandatperioden. Det handlade om utstationering samt kör- och vilotider för buss- och lastbilsförare. Eftersom transporter på internationell nivå främst styrs av regelverk i EU skulle omröstningen ha skapat efterlängtad ordning och reda på svenska vägar och lösa dagens situation med olovliga transporter. Det är därför obegripligt att både S och Mp röstade mot förslaget. Konsekvensen blir att svensk åkerinäring och svenska förare fortsätter att missgynnas.

Ända sedan de gällande utstationeringsreglerna för åkare klubbades igenom har det ­funnits en frustation bland åkare och fack i Sverige, som upplever att utländska chaufförer fuskar med regelverket. En lösning på detta problem vore ett enklare och tydligare regelverk. Det är också den vägen transportutskottet i Europaparlamentet har valt att föreslå.

I transportutskottets förslag förordnas att alla internationella transporter undantas från utstationeringsreglerna. Med detta skulle tydligare regler uppnås, vilket skulle underlätta tillämpningen för myndigheterna.

Transportutskottets förslag, som stöddes av oss Kristdemokrater, skulle ha gjort det lättare att stoppa dem som försöker kringgå EU:s regelverk. Det skulle även underlätta för myndighetspersonal att upprätthålla unionens gemensamma bestämmelser. På så sätt säkras åkerinäringen. Vi beklagar därför att Socialdemokraternas och Miljöpartiets grupper i EU-parlamentet inte tog sitt förnuft till fånga och röstade för utskottets förslag. Genom agerandet från S och Mp kommer svensk åkerinäring och svenska förare även i fortsättningen bli missgynnade!

Anders Sellström KD Marita Göransson KD EU-parlamentariker och Gruppledare Nyköping

Läs mer om