Trafik Lördagen den första december åkte jag tåg från Nyköpings södra till Oxelösund. En härlig upplevelse som tog mig tillbaka till min uppväxt här i Nyköping. Jag pratade med en av entusiasterna som driver veteranjärnvägen och fick en del fakta som jag har svårt att bortse från. I dag pratar vi mycket om miljövänliga persontransporter och utbyggnad av järnvägsnätet som ett alternativ till bilåkning. Här finns TGOJ-banan som är dimensionerad för de tunga ståltågen från Borlänge till SSAB i Oxelösund. All tänkbar säkerhet finns redan och idag körs endast fyra tåg per dygn enligt uppgift. Det som saknas är perronger vid lämpliga hållplatser och det förfaller vara en rimlig investering. Länstrafikens statistik avseende busstrafik på sträckorna kan säkert användas för att bestämma de få stopp som är bäst för en rationell användning. Det finns förstås nya moderna tåg och digital biljetthantering som kan användas. Med tanke på vägstandarden mellan Eskilstuna och Nyköping, Sörmlands två största kommuner, så borde det finnas ett underlag en sådan trafik. Jag hoppas att våra beslutsfattare gör en seriös utvärdering inte minst nu, när vårt nya resecentrum snart kommer att vara färdigt. Jag tror att kommande generationer, med all rätt, kommer att undra varför vi inte utnyttjade denna resurs. Det kan bli lite knepigt att besvara.
Bernt Brunelius