Tankar om Nyköpingsskolor

Framförhållningen vad gäller skolor i Nyköping är dålig, anser insändarskribenten. FOTO: JENS ALVIN

Framförhållningen vad gäller skolor i Nyköping är dålig, anser insändarskribenten. FOTO: JENS ALVIN

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-09-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolbyggen Planeringen av skolorna sköts mycket dåligt, men ändå lyckas kommunen ge bild av att de har koll.

Under sommaren togs beslut om att utreda förutsättningarna för en ny skola i Oppeby.

Denna utredning skulle ha påbörjats när rivningsbeslutet av högstadiet antogs 2011. För närvarande bedrivs undervisning i dessa mycket ­slitna ­lokaler.

Omega flyttade in i delar av Tessin, under renovering av Borgis. Urban ”lovade” 1 ­miljon till underhåll av de slitna ­lokalerna. Men kommunen har inte fräschat upp lokalerna någonting.

Eftersom kommunen inte har någon framförhållning gällande elevunderlaget, är risken stor att Tessin blir ett permanent provisorisk lösning. 1 högstadium, 3 byggnader ger cirka 2 000 elever.

Att stordrift är bra för pedagogiken, önskar jag gärna ett svar på. Bygga stora enheter är billigare att projektera och driva. Lärarresurser är samlade på ett ställe. Det var därför Alpha byggdes. Nyköpings­modellen är en efterkonstruktion. Kommunstyrelsen 22 aug 2011. ”På detta sätt blir det två kommunala 7–9-skolor nära var­andra med tydliga profiler och bättre anpassning till det ­lägre elevantalet.” Redan 2014 var elevunderlaget större än kommunens antaganden. När kommunen har som mål att växa med 700 invånare per år måste det tas med i beräkningarna.

Nyköpingsmodellen har ”sålts” in till resten av Sverige. Därför tror jag inte kommunen vågar utvärdera den. Fasaden kan krackelera.

”Bo i Nyköping – Har du barn i skolåldern. Då har de chansen att gå i mycket stora skolor”

Emil Sparrner

Läs mer om