Politik Vi i Centerpartiet tycker det är rimligt att en kommun marknadsför sig, och avsätter gärna medel till det. Kring kampanjen Bo i Nyköping har det stormat en hel del de senaste veckorna och vi vill få detta utrett noggrant i ett väl förberett ärende. Det kräver siffror på kostnaderna och vad dessa har gått till, vad arvoden har utbetalats för, hur hela upphandlingen sett ut och vad som felas i den nu, vad kampanjen faktiskt har gett – hur många av de som flyttat hit har gjort det som en följd av kampanjen, hur många är det som bland annat blivit anvisade hit med mera. Först därefter är vi redo att ta vidare steg i frågan.
Vi vill även se en redogörelse för alla turerna kring det som har framkommit i tidningen, vi vill se en plan och en strategi för hur vi som kommun ska gå framåt i frågan. Kampanjen Bo i Nyköping har sett i stort sett likadan ut sedan den sattes igång 2003. Dags för förnyelse och bredare perspektiv.
Det är ytterst liten del av kommunen som vetter mot havet och vi vill se en marknadsföring som presenterar och lyfter hela kommunen. Sedan kampanjen sjösattes har bredband tillkommit i stort sett i hela kommunen. Det byggs mycket på sina håll även utanför stadsgränsen och företagandet på landsbygden växer. Många är de som nu har möjlighet att flytta in på landsbygden och både på del- och heltid jobba hemifrån. Det vill vi ska lyftas fram ytterligare även i Bo i Nyköping-kampanjen.
Det är dags att ta ut nya mål och strategier för denna kampanj och göra en ny upphandling.
Därför yrkade vi på återremiss ärendet på senaste kommunstyrelsesammanträdet.
Martina Hallström (C) gruppledare C Nyköping, ledamot KS Kjell Johansson (C) ersättare KS