Trafik Gång- och cykelbanor (GC-banor) är en del av infrastrukturen och trafikförordningen gäller. Enligt trafikförordningen har den som färdas på GC-banan en skyldighet att underlätta passage för både mötande och upphinnande trafik. Med andra ord får man inte hindra till exempel cyklister från att cykla på GC-banan genom att gå fler i bredd, låta hunden springa över GC-banan, breda ut sig med gåstavar med mera när en cyklist kommer. Om man breder ut sig på GC-banan har man en skyldighet att ha uppsikt över mötande och upphinnande trafik och att i god tid underlätta för passering genom att inte uppta mer än nödvändigt utrymme. Som trafikant har man alltid en skyldighet att ha uppsyn, det är således inte cyklistens skyldighet att plinga för att få tillfälle att passera en gående med eller utan hund! Ringklockan ska användas på samma sätt som bilens tuta: för att undvika fara. Det fritar inte gående från att bete sig vettigt. På delade GC-banor har vare sig hundar eller gående att göra på den del som är markerad för cyklister, samma sak på övergångställen/cykelpassager. Överträdelse kan bestraffas med böter på 500 kronor. Samma sak gäller för cyklister: de får inte cykla på den del som är markerad för gående. Här är det ett stort problem att Nyköpings kommun går emot de rekommendationer som finns i GCM handboken och anlägger allt för smala och dubbelriktade GC/cykelbanor. Det finns ofta inte plats för att två cyklister med cykelkärra för barn kan mötas säkert! De måste ofta begå lagbrott och korsa den heldragna linjen och cykla på den del som är avsett för gående – skärpning kommunen!
För hundägare gäller det att de alltid ska ha full kontroll över sin hund och att de är fullt ut ersättningsskyldiga för de skador hunden tillför andra trafikanter, även skador som uppstår till följd av att hunden skräms genom till exempel utfall mot cyklist.
Enligt trafikreglerna gäller samma hastighetsgräns för cyklist på GC/cykelbana som på närmast intilliggande väg om den finns inom sex meters avstånd. Exempelvis får man trampa iväg i 70 på GC banan längs med Arnöleden, men endast i gångfart på gågatan i Nyköping. Enligt de poliser jag har frågat anses en cyklist som mycket aktsam om denna sänker farten till 20 – 25 km/t vid passering av gående. Det finns dock inget krav på hastighetsmätare på cykel.
Med detta sagt ska naturligtvis båda cyklister OCH gående göra det de kan för att undvika olyckor och visa hänsyn. En olycka skapar endast offer, ingen vinnare.
CR