Trafik År 2016 har vi, som är fastighetsägare i Skällberga mellan Trosa och Västerljung och längs med väg 219, gått samman och skickat ett brev till Trafikverket i vilket vi krävt och föreslagit några enkla åtgärder som Trafikverket lätt skulle kunna utföra för att få ner bullernivån längs Utflyktsvägen.
Vi störs nämligen av vägbuller som gör att vi knapp kan vistas utomhus.
Ett av förslagen var att lägga en ny och tystare asfaltbeläggning längs en relativ kort vägsträcka.
Vi var glada när vi för några veckor sedan såg att Trafikverket hade satt upp skyltar om att man kommer utföra beläggningsarbeten.
Vägbeläggningen är nu klar.
Det som Trafikverket låtit utföra är en så kallad tankbeläggning Y1B. Man har försett en redan belagd yta med ett lager bindemedel.
På bindemedlet har man grusat med stenmaterial med 8–12 mm kornstorlek. En enkel och framförallt billig vägbeläggning som kanske passar på en smal och obetydlig skogsväg däremot inte på en riksväg med ett relativt högt trafikflöde.
Att köra på denna väg hörs inte bara inne i bilen utan framför allt utanför där däckbullret är olidligt och sprider sig flera kilometer bort. Det hörs och känns nu som att vi bor vid ett flygfält med startande stridsflygplan.
Vi som bor längs denna vackra väg som slingrar sig genom ett gammalt kulturlandskap har fått en väldigt mycket sämre miljö än tidigare.
Detta betyder att vi kan säga adjö till att sitta ute under varma dagar och kvällar utan hörselskydd. Det är inte bara jobbigt utan direkt hälsofarligt.
Vi accepterar inte denna bullriga vägbeläggning!
Dessutom har denna vackra utflyktsväg blivit trafikfarlig nu då allt löst grus kommer att orsaka stenskott och skador i både vindrutor och billack.
Vad finns det för anledning till denna förfärliga åtgärd?
Att lägga en ny, bra och framförallt tystare asfaltbeläggning till exempel ABT 16 med tjocklek 40 mm kostar idag c:a 170 kr/m2 inkl. arbete.
Ni som läser detta och tycker som vi – hör av Er till Trafikverket och klaga.
Milan Srba