Valfrihet för vem?

Demokrati är att gemensamt ta ansvar för samtliga elever. Foto: Annelie Danling Brash

Demokrati är att gemensamt ta ansvar för samtliga elever. Foto: Annelie Danling Brash

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-11-13 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik Replik till “Valfrihetens skolpolitik”, 8/11, Så länge det fria skolvalet skapar segregation och riskerar att spä på polariseringen i samhället för att olika människor inte träffas naturligt är detta ett hot mot vår demokrati och en likvärdig skola. En mängd rapporter och studier pekar på att det fria skolvalet har bidragit till ökad segregation och att barn sorteras efter t.ex. föräldrarnas inkomst och härkomst. Om vi ska tala om demokrati och likvärdighet för alla så måste vi inse att samtliga skolor måste ta ett gemensamt ansvar för samtliga elever. Då behöver vi titta på det fria skolvalet och dess kösystem, den skolpeng som elevens skola får, den fria etableringsrätten för friskolor samt vad obegränsade vinster i våra friskolor innebär. Då behöver vi se till att alla får liknande tillgång till information och att samtliga elever kan välja utifrån denna information. Vi behöver också ha liknande insyn i samtliga skolor utifrån offentlighetsprincipen. I den rapport som “Kornhall och Bender” nyligen gav ut kan vi läsa att skolsegregationen fanns i 28 av 30 kommuner och i över hälften av dessa kommuner är skolsegregationen orsakad av Sveriges friskolesystem. Ett system som är unikt för Sverige och där den s.k. “valfriheten” går före allt annat. Frågan är om denna s k “valfrihet” handlar om demokrati och för vilka i så fall? Om samtliga skolor hade mixade grupper och samma förutsättningar vore det annorlunda, men nu är det inte så och de kommunala skolorna fortsätter att axla ansvaret för samtliga elever, medan friskolor fortsätter att ha homogena grupper. Skolan har styrdokument och Skollagen att utgå ifrån som en grund och dessa regelverk räcker för att samtliga elever ska få en likvärdig utbildning på samtliga skolor. Friskolesystemet riskerar att få flera negativa konsekvenser för samhället på sikt. Konsekvenser där vissa grupper får betala priset och detta kan inte kallas demokrati eller frihet för de individer som lämnas utanför den s k “valfrihetens” ramar.

Annelie Danling Brash

Läs mer om