Var realist om Läget

Att sälja dagens rätt till den, vintertid, ganska lilla skara som åker dit, ger ingen som helst möjlighet till att betala löner och få något över dessutom, anser Gunnar Hellstrand och menar att det krävs realistiska lösningar.  FOTO: MALÉN ENEBERG

Att sälja dagens rätt till den, vintertid, ganska lilla skara som åker dit, ger ingen som helst möjlighet till att betala löner och få något över dessutom, anser Gunnar Hellstrand och menar att det krävs realistiska lösningar.  FOTO: MALÉN ENEBERG

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-03-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Restaurang Det är omöjligt att driva restaurang Läget som en helårsverksamhet. Alla som tittat på ekonomin i en restaurangverksamhet inser att kundunderlaget vintertid är alldeles för klent för att det ska gå att driva en gästhamnsrestaurang vintertid. Gästerna kommer på sommaren, ­antingen för att man ligger i gästhamnen med sin båt, ­eller för att man vill sitta på uteserveringen. Och lönsamheten kommer till stora delar av att man driver krog med rättig­heter/säljer öl och vin och mat till kvällspriser.

Att sälja dagens rätt till den, vintertid, ganska lilla skara som åker dit, ger ingen som helst möjlighet till att betala löner och få något över dess­utom. Troligen räcker det inte ens till löner, om de ­betalas vitt. Det är bara att inse att det är en säsongsverksamhet,­ ­ingen ide att drömma om ­något annat. Oavsett vad som investeras.

Jag tror det bästa är att kommunen gör som man gjorde med Oxelö Krog under lång tid. Driv det i kommunens regi under sommaren och håll stängt från femtonde september till första maj. Det borde gå att fixa sommarpersonal under den korta säsongen och hitta någon som kanske kan driva det på entreprenad under ­sommaren. Men annars driva det inom gästhamnsverksamhetens ekonomiska paraply.

Går säkert inte med bokföringsmässig vinst, men det är nog priset för att hålla en hamnkrog vid liv, utan att hela tiden drabbas av de väldigt förutsebara händelserna att en entreprenör inte längre orkar/kan/vill köra vidare.

Gunnar Hellstrand

Läs mer om