Varför med eller utan dubb?

Övrigt2018-11-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Däck Ja, man kan verkligen undra över varför vi håller på att diskutera dubb eller dubbfritt precis som däckbranschen vill ha det? Tekniken med att blanda in metallspån i gummit har fungerat under 30 år på svenska vägar, och biter på isunderlag. Dessa däck rullar tyst som dubbfria däck men är betydligt bättre på is. Och visst är det underligt att dessa däck inte används i större utsträckning, när vi har en teknik som har funnit många nöjda bilister. Och visst blir man ledsen då man kommer in på en större­ däckverkstad och frågar efter flisdäck, och får höra att de har sålt sådana däck. Och när jag då frågar varför de slutat, då får man höra att de fått besked från sin leverantör av övriga däck att ”säljer ni dessa däck så levererar vi inte fler däck till er”.

Varför de inte säljer Nokia­ hakkapelitta, Dunlop och ­Michelin med flis vet jag inte heller För de har ju tillverkat sådana däck. Men när jag frågade efter Nokia då sa de bara att det var lång leveranstid, och att de kostade mycket. M.a.o. ville de inte sälja sådana däck. För flisdäcken är ju betydligt­ billigare i tillverkning än dubbdäck.

Hade det gjorts lika mycket reklam för flisdäck som för ­andra däck, då kanske vi slipper detta tal om dubb eller dubbfritt i framtiden. Och visst är det tråkigt att ett fåtal personer ska kunna påverka så vi inte använder oss av teknikens utveckling.

Nu ser man i stället att däcktillverkare gör reklam för att de har ökat antalet dubb, där det konstaterats att det biter lika bra med färre antal dubb i däcken. Det är väl så att dubbdäck kanar mer på torrt väglag än odubbat. Vad kan vi som kunder göra?

Rune Jakobsson

Läs mer om